Svíčkobraní


Když jsem nastoupila do nového zaměstnání, hned na začátku mě moje milá kolegyně taktně upozornila, že na Vánoce si dolejšek (rozuměj osazenstvo kanceláří - cca 12 kousků) dává drobné dárky. Za informaci jsem byla vděčná, protože mezi jedno z mých oblíbených životních mouder patří i "kdo je připraven, není zaskočen." A protože mám moc ráda dárky s kouskem duše, tedy vlastnoručně vyrobené, a protože se mi v bordeltvořící skříni válela dvě kila vosku, barvivo, voňavé esence, plíšky a kilometry knotů z předloňského objednávacího úletu, volba pro loňské Vánoce byla jasná :).

Na výrobu svíček jsem použila krystalický palmový vosk, a to z několika důvodů:

1) Palmový vosk je stoprocentně přírodní surovina rostlinného původu, při hoření se tak nedostávají do vzduchu toxické látky.

2) Vosk, který jsem použila, je původem z Malajsie, pochází z udržitelného hospodářství a vznikl jako vedlejší produkt při výrobě palmového oleje. Vosk má certifikát organizace RSPO, což znamená, že výrobce patří mezi společnosti, které splňují přísná kritéria na ochranu životního prostředí. 

3) Délka hoření je zhruba o polovinu delší, než u parafinu. Pokud je svíčka vyrobená správně, vosk nevytéká a po vypálení z ní zůstane pouze tenounký voskový obal (na tom musím ještě zapracovat, povedlo se mi to tak půl na půl, protože umístění knotu v tekutém vosku do správné polohy je někdy opravdu těžké).

4) Při hoření ze svíčky nevychází kouř a má jasnější plamen, než je tomu u svíček parafinových.

5) Hotová svíčka má na sobě krásný krystalický vzor ne nepodobný tomu, který můžeme v zimě zahlédnout jako námrazu na oknech. Krystalizace je unikátní a nikdy se neopakuje, proto je každá svíčka originál a vy si můžete být jistí, že nikdo jiný na světě podobnou nevlastní.

Inu, nebyly dokonalé. Podle návodu, který vám má pomoci poznat kvalitní svíčku, bych je dokonce označila za částečné zmetky. 

Sice zmetkosvíčky, ale dělané s nadšením a láskou :).






K hotovým svíčkám jsem dokoupila barevně sladěné mističky, zabalila, ozdobila a přitom přemýšlela, co asi tak budu vyrábět za rok :).



P.S: Ptáte-li se, proč skrznaskrz vánoční článek vychází teď, když jsou venku tropy, vězte, že logickou uspokojující odpověď vám poskytnout nemohu. Tedy pokud se nesmíříte se zde věčně omílanou prokrastinací :).

40 komentářů:

  1. Zmetkosvíčky jsouo nejlepší:-)

    OdpovědětVymazat
  2. Janinko, zmetkosvíčky výborné kvality a dokonalého vzhledu. Jsi hvězda.
    Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jiřinko, ještě chvíli, a začnu se chválou vznášet, moc to nepřeháněj! :D Ale děkuju! :)

      Vymazat
  3. Jani, já bych z takové svíčky byla nadšená. Krásně zabalené a dělané s láskou, to je nádherný dárek. Měj se hezky, zdravím 😉😊

    OdpovědětVymazat
  4. Taky jsem se chtěla zeptat proč. Tak nic :-D

    OdpovědětVymazat
  5. No, já si dnes na blog poznačila postřeh z ledna, takže myslím, že prokrastinace to vyhrává na více frontách :-)

    To ohledně palmového vosku je zajímavé. Vždycky mě lákalo nějakou svíčku vyrobit, možná se k tomu časem (dá-li se prokrastinace trochu ošálit) i dostanu :-) Mám na to pořízené voskové pláty, líbí se mi jak svíčky z nich při hoření voní, i když jsou raz dva fuč... Ale tady ten palmový vosk mě fakt zaujal.
    Ty dárečky vypadají úžasně.

    nomi
    (stránky přihlášené pod nominkem se mi sekají, tak aspoň takto)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to jsem moc ráda, že v tom nejsem sama :D. Třeba já mám šest let v úložném prostoru dlaždičky různých barev na mozaiku, kleště jsem pořídila minulý rok a letos jsem rozkouskovala první dlaždici. Myslím, že by to letos mohlo klapnout :D.

      Moc děkuji, a pak se hotovými svíčkami když tak pochlub, ať mám inspiraci :).

      Vymazat
  6. Pod dojmem článků s různými laskominami jsem myslel, že to bude o hovězí svíčkové :).
    Svíčky jsou moc pěkné, zvláště tou neopakovatelností a větším počtem barev. V detailu vypadají hodně velké, jako květináče.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dala bych si :).
      Moc děkuji, ve skutečnosti jsou dělané do zhruba dvoudeckových skleniček, takže to jsou spíš taková miminka :).

      Vymazat
  7. Taky se snažím dávat kolegům dárky, do kterých dám kousek sebe. I když já tedy končím spíš u jídla, protože rukodělné práce mi moc nejdou. Loni jsem dávala křížaly z chalupy a čokoládu na lžičce, předtím nakládaný sýr, dýňový džem nebo domácí sušenky.
    Svíčky se mi líbí, ty bych možná zvládla i já :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Stáňo, takových dobrot a já mezi obdarované nepatřím, škoda. Jiřina z N.

      Vymazat
    2. Jedlé dárky jsou super, obdarovaný vždycky ví, co s nimi udělá, u nejedlých dárků člověk musí přemýšlet, jestli se trefí :).
      A moc děkuji! :)

      Vymazat
    3. Jiřinko, nebuď smutná, mně taky jedlé dárky nikdo nedává :D.

      Vymazat
  8. Krásné dárky, vypadá to velice profesionálně vyrobené i zabalené, takže žádné zmetky. Čistá radost. :-)

    OdpovědětVymazat
  9. Taky ráda dávám dárky mnou vyrobené. Tvoje svíčky se mi moc líbí, vůbec na nich nevidím nic, co by je řadilo do nižší kategorie kvality. Prostě jsou parádní !
    Měj se hezky!
    Hanka

    OdpovědětVymazat
  10. Tak jsem si gůglil rozdíly mezi voskem a parafinem.
    Je-li svíčka vyrobena z bio řepkového vosku, nabízí velmi podobné výhody jako vosk palmový a sójový. Hoří déle než parafín....
    Ve svíčkařském průmyslu se také používal velrybí tuk.
    Blíže viz https://magazin.biooo.cz/domov/domacnost/vosky-do-svicek-parafin-vs-prironi-vosky/

    --------
    Tvoje svíčky jsou nádherné, krásně barevně vytuněné.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Pamatuji si, že v knížce Dva roky prázdnin od Julese Vernea si kluci dělali svíčky z tuleního tuku.
      A moc děkuji! :)

      Vymazat
  11. To jsou ale pěkné kousky. Kéž bych byla takhle manuálně zručná. Palec nahoru.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Každý máme talent na něco jiného, i ty určitě nějaký máš! :)
      A moc děkuji :).

      Vymazat
  12. Ta nedokonalost je na nich právě to krásné. Dokonalou svíčku si může každý koupit v nejbližším květinářství. Ale tyhle jsou jedinečné a s příběhem a to považuji za mnohem podstatnější :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vidím to podobně, jen mám někdy obavy, aby téhož názoru byl i obdarovaný. Zatím to ale bylo vždy zbytečné :). A moc děkuji! :)

      Vymazat
  13. Svíčky jsou pěkné i když já svíčky používám jen při vzpomínkách na drahé zesnulé...jinak ne. Měj krásné letní dny.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji :), já je zase používám často - od podzimu do jara, když jsou krátké dny, nebo když je psí počasí, svíčky mi nahrazují sluníčko :).

      Vymazat
  14. Janinko svíčky máš parádní, taky je občas dělám. Dárky handmade mám nejraději ! Lenka
    www.babilenka.cz

    OdpovědětVymazat
  15. Svíčky mám ráda a ještě takové krásné a s láskou vyrobené? Moc by mě takový dárek potěšil, hezké! :)

    OdpovědětVymazat
  16. Krása! Jen jestli ten, co psal návod, jak odhalil zmetky, nebyl taky trošku zmetek :-).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ty jsi na to kápnul, určitě byl! A moc děkuji :).

      Vymazat
  17. Takové dárky jsou nejlepší a za mě potěší nejvíc. 🙂 Moji mamku by taková krásná voňavá svíčka potěšila určitě.

    OdpovědětVymazat
  18. Jsi šikulka! Vypadají moc hezky, určitě udělaly velkou radost <3

    OdpovědětVymazat

Milí čtenáři, děkuji vám za nakouknutí a komentář :).