Generál Pavel, falešný zuby a tak...


"Mně je taková zima!"

"Chcete přikrýt teplejší dekou?"

"Kdyby to šlo..."

Zabalím klientku a držím ji za ruce.

"To jsem ráda, že jste přišla, já bych jinak zmrzla. Vy jste tak hodná. A máte tak teplý ruce... A vy jste kdo?"

"Já si sem s váma chodím povídat."

"A už jste tady byla, že jo?"

"No jo, byla, vždycky jsme se spolu nasmály, s váma je legrace."

Smích.

"No, ale už jste tady dlouho nebyla, co?"

"Ale byla, chodím sem často, jenže vy se pokaždé pod peřinou tulíte k plyšákům a spíte."

Smích.

Plyšák Janička


"Já vám musím říct, co se mi stalo, ale vy mi asi nebudete věřit. On za mnou přišel na návštěvu generál Pavel!"

"Ale nepovídejte!"

"No, jo, tady na prsou měl všechny ty svoje vejložky. Přijel z Afghánistánu, kde to dal všechno do pořádku. A že prej tady už zůstane, tak jsem mu řekla, že to je dobře."

"Páni, to je zážitek! Možná bude generál Pavel naším prezidentem..."

"Jéé, tak to by bylo báječný!"

"Nepotřebujete ode mě něco?"

"Ale jo. Aby mi vrátili zuby. Mně někdo vzal moje pravý zuby, prej potřebovaly umejt, a dali mi místo nich tyhle falešný. A tamty mi už nevrátili. Můžete se po nich podívat?"

Jakože hledám a cuká mi koutek při představě, jak to asi vypadá, když si člověk svoje pravé zuby nasazuje zpátky :). 

"Nic nevidím, zkuste se zeptat paní pečovatelky, až přijde."

"Tak jo."

Hladím paní Věrušku po hlavě stejně, jako maminka, když uspává svoje děťátko.

"Vy jste tak krásná. A hodná. A máte tak teplý ruce. Chrrrrpšššš..."


Jo, tak tahle práce mě fakt baví :).

40 komentářů:

  1. Hluboce se před tebou skláním. Přiznávám se, já bych to nedala.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji ti, není třeba se sklánět :). Na tom, že bys to nedala, není vůbec nic špatného, znám spoustu zaměstnání, která bych zase nedávala já :).

      Vymazat
  2. Na jednu stranu je to smutné, ale na druhou i velmi poetické.
    Jak mozek starých lidí dokáže propojit staré a nové události v podivuhodný příběh.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vím, že je demence nezvratný proces a proto se spíše, než smutnit, snažím vidět vyprávění jejich očima. Mám radost, když mi dovolí vstoupit do jejich světa a když se se mnou o své příběhy podělí. Tolik neuvěřitelných dobrodružství nezažiju za celý život! :)

      Vymazat
  3. I můj respekt máš. Když jsem kdysi přemýšlela, kam se sebou, tak jsem si říkala, že radši k rozpuku, na začátek, k dětem... to je život... stáří nesu špatně i u svých příbuzných, asi bych to emocionálně neunesla... kolik toho ti lidé prošli a jak je stáří někdy smutné... v mém raném dětství mě pravidelně hlídávala moje prababička, bylo jí přes 70 a každý den jezdila v pět ráno vlakem mě hlídat, milovala jsem ji a mám veliký respekt ke všem starším osobám... Vaše rozhodnutí obdivuji... ☺ Hezké dny, Peťka ☺

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Kdysi mě to táhlo k dětem, dokonce jsem měla podanou žádost na vysokou na peďák. Nakonec jsem se rozhodla nestudovat, a i když mi to rodina občas předhazuje, jsem šťastná, že jsem konečně našla to, co jsem tak dlouho hledala. Byť to trvalo dobré čtvrt století :). A moc děkuji!

      Vymazat
  4. Emotivní, dojemné, nádherné. Kéž by na stáří měl na nějakou takovou andělskou duši štěstí každý!

    OdpovědětVymazat
  5. Poklona a veliká,vím něco o pobytu se seniory.

    OdpovědětVymazat
  6. Janinko, jsi skvělá jak dokážeš dávat starým lidem alespoň na chvilku pohodu. Za mnohými z nich přichází i rodina jen sporadicky a pohlazení je pro ně důležité. Znám to teď z vlastní zkušenosti. Měj se krásně a opatruj se, pá 😊

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Evi, děkuji ti. Je pravda, že za některými klienty chodí rodiny třeba jednou za měsíc, ale máme tam i paní, která za maminkou s opravdu těžkou demencí chodí denně a minimálně tu hodinu s ní je. Ta je skvělá, ne já :).

      Vymazat
  7. Jani, máš můj hluboký obdiv. Opravdu. Staří lidé jsou vděčni za každou návštěvu, za pohlazení a za milé slovo. 💓

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji ti, Alenko :). Tak trochu tam supluji návštěvy rodinných příslušníků, kteří tomu někdy moc nedají.

      Vymazat
  8. To je tak krásně napsané...
    Taky smekám. I že jsi našla odvahu ke změně místa a děláš to, co Tě naplňuje.

    Když si vzpomenu na tu reportáž z ostravského domova důchodců, jak se tam k seniorům chovali neuctivě, tak mi to přijde o to horší, že někde to jde udělat o tolik líp... Ta Tvá práce - to je k nezaplacení.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji ti, Nomi :).

      Tu reportáž jsem taky viděla a bylo to otřesné, nejhorší je, že se to děje častěji, než si vůbec dovedeme představit. Stačí jeden zvrhlý zaměstnanec s autoritou, kterou strhne ostatní, a klientům začne peklo.

      Vymazat
  9. Je obdivuhodné, jak se dokážeš vcítit do mysli takových pacientů, Bloud Well Bloud v podobném zaměření říkala klientů. Navodit příjemnou atmosféru a konverzovat bez stopy smutku bych nedovedl.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji ti, Miloši :). Ve své péči mám klienty, ale zpočátku mi to párkrát ujelo a byli z nich pacienti :D. V zařízení našeho typu je důležité tahle dvě slova odlišovat.

      Vymazat
  10. Moc krásný příběh. Generál má dobrou podpůrkyni :-). A ty mou velkou úctu.

    OdpovědětVymazat
  11. Obdiv - Janinko, stačí?Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji, není potřeba, ke štěstí mi stačí, když si mě přečteš :).

      Vymazat
  12. Takové smutně krásné pohlazení…

    OdpovědětVymazat
  13. To je tak krásné! Máš dobré srdce, Janinko....

    OdpovědětVymazat
  14. Klobouk dolů, tohle není snadné poslání. Zejména, když pak oblíbení klienti odejdou. I když to jsou "cizí" lidé, člověku, který se o ně staral a měl je rád, je z toho těžko. Drž se, Janičko! :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moc ti děkuji :). Je pravda, že s odcházením klientů ještě trochu bojuju a nějak si nedovedu představit, jak to bude, až odejde člověk, se kterým jsme naladění na stejné vlně, kterému to stále dobře myslí a který má báječný smysl pro humor. Zatím mi totiž umírali lidé, kteří na tom byli hodně špatně a strávili předtím nějaký čas v nemocnici, to se s tím pak člověk smiřoval snáz.

      Vymazat
  15. To je tak smutné a přitom krásné. Ty jsi zlatá, Janinko. ❤

    OdpovědětVymazat
  16. Každý jednou zestárneme tak, že budeme mít možná svůj svět. Ale i do něj lze nahlédnout s úsměvem a pochopením. Máš Janinko velké srdce a kéž by tato zařízení měla více podobných Andělů...Dojalo mne to.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mě zase dojal tvůj komentář, mnohokrát ti za něj děkuji ❤️.
      Janinka

      Vymazat
  17. Jak bych to rekl...krasosmutneni...Je obdivuhodne, jak na te praci najdes to pozitivni ...

    OdpovědětVymazat
  18. A sakra, zaměnit zuby, to by se stát nemělo. Jako majitelka dvou částečných protéz vím naprosto přesně, jak paní asi je. Je od tebe moc hezké, že jsi se rozhodla zpříjemnit "starouškům" den, zaslouží si to.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Chudobko, zpříjemňovat starouškům den je přímo moje práce :).

      Vymazat

Milí čtenáři, děkuji vám za nakouknutí a komentář :).