Mimozemský dort podruhé...


"Měl to být úplně ten nejobyčejnější dort, jaký si dovedete představit. V rychlosti spatlaný kulatý naháček máslák bez potahovky, višněmi proložený, vanilkou ovoněný, třemi kvítky ozdobený. Prostě takový dort, kterým není třeba se nikde chlubit, protože jsou na něm vidět všechny nedostatky. Jenže! Dáte-li dětem do ruky zbytky potahové hmoty, rázem se nemastný neslaný rádoby romantický dort změní v neobyčejnou mimozemskou krajinu plnou divokých květů, červohousenek a jednookých příšerek."

Tolik citace, kterou jsem použila před pár lety u dortu k narozeninám pro mojí maminku. A protože se historie často opakuje, i když se nám to vůbec nehodí, nejinak tomu bylo i tentokrát. Dobře, škrtněte si višně a jedno kvítko, které se tam už nevešlo a letošní dort máte jako přes kopírák, ačkoli původní vize byla na téma les. Moje máma je totiž máma lesní. Nebo taky houbová, borůvková, brusinková, jak je libo. V lese tráví většinu své zasloužené penze a to i když tam zrovna nic neroste. Má ten les tak ráda, že jsme jí dokonce kdysi dali dárkem kousek pralesa pod Ještědem. Ale zpátky k patlání. 

"Kluci, potřebuju se zbavit toho kyblíčku barevných kousků potahovky, co mi zbyla od minula. Dort bude lesní, takže pařez, nějakej mech, tráva, potůček, kamínky, houbičky, borůvky, možná maličkej skřítek nebo lesní zvířátko. To nemůže bejt těžký, to dáme!"

O deset minut později...

"Kluci, máme problém. Máme málo zelený a hnědý, ale spoustu růžový, fialový, červený a modrý."


"No tak uděláme speciální houbičkovej dort s příšerkama!", tlemí se Matěj. 

A aby těch katastrof nebylo málo, rozhodla jsem se z tohoto dortu bez jakýchkoliv předchozích příprav udělat testovacího králíka a roky používaný piškot nahradit těstem, které jsem objevila na Australském blogu pod názvem Obláčikový Sponge Cake. Přípravu jsem svěřila prvorozenému, neb ten se během téměř půl roku nucené školní absence stal v pečení bábovek, buchet a dortů mistr. Troubu jsem si vzala na starosti já, těsto krásně vyrostlo a vypadalo přesně tak, jak mělo. Ale dost euforie a achání, vy chcete určitě slyšet, kde se to zvrtlo :). To, že vršek praskl, mi nevadilo, přeci jen to měl být dort a vršek bych stejně seřízla, kluci by se rádi pro ten přebytečný kousek obětovali. Ovšem to, že jsem po hodině a půl pečení bezmyšlenkovitě automaticky píchla špejlí do obláčku, jestli už jako je, byla asi chyba. Obláček totiž udělal docela tichoučké "pffff" a začal se vypouštět jako pneumatika. Sedla jsem si k troubě a za zoufalého povzdechu "adoprdele" jsem se dívala, jak se obláček zmenšuje na třetinu svého původního objemu a jak se z něj stává, jak trefně Simi poznamenala situaci, která by mohla nastat, omeleta :). Nicméně! Omeleta, která zůstala naštěstí nadýchaná, na dort stačila, korpus se na tři pláty rozříznout podařilo a hlavně, něco tak lahodného a nadýchaného jsem ještě nikdy nejedla. Když to vypiluju, jako že vypiluju, věřím tomu, že obyčejný piškot mi bude nostalgicky připomínat už jen recept v mém sešitku.

Letošní omeletový mimozemský naháček odlehčeným vanilkovým krémem promazaný, ananasovými kousky proložený... A ne, mami, vážně jsme před modelováním nic nepožili :).












Když maminka po sfouknutí svíček poznamenala, že si je schová a až jí bude 99, zasadí je do dortu obráceně, zalapala jsem po dechu a nebyla schopná slov :). No, snad se mi během těch 33 dortů, co mě ještě možná čekají, ten les vážně někdy podaří :).

63 komentářů:

  1. Jani, vy jste s klukama neskutečně tvořivá parta. Já, která v životě neupekla ani jeden dort, jen zírám a smekám pomyslný klobouk, fakt paráda. Zdravím vaši tvořivou dílnu ☺☺☺

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Evi, užívám si to, dokud to jde, nedělám si iluze, že to tak bude, dokud nevylétnou z hnízda :). A převeliké díky ti posíláme! :)

      Vymazat
  2. I les se v čase mění. Ale příště nezapomeň na lýkožrouty, prosím.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Při troše fantazie by se dalo i říct, že tam ten lýkožrout je. V larválním stádiu :).

      Vymazat
  3. Něco tak barevného jsem v životě neviděla a že jste požili by mě tedy napadlo, kdybys to předem nepopřela, já ti, Janinko, věřím. A ta čísla schovej, opravdu se po 33 letech budou hodit.Taky sirky! kdyby do té doby už je neměl kdo vyrábět.
    Moc povedený dort a mamince vše nejlepší!
    Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jiřinko, moc děkujeme, určitě jsem tu měla i barevnější dorty :D. Je pravda, že někdy si při složitějších motivech tu skleničku vína naliju, ale to u těchto příšerek nehrozilo :).

      Vymazat
  4. Je to půvabný a originální dort, který určitě potěšil a skvěle chutnal. Já jsem si nejvíc vychutnala ty detaily, to je jak záběry z natáčení nějakého sci-fi animáku. Boží!!! Mamince přeji vše nejlepší. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moc ti děkuji i za kluky a maminku, milá Bev! :)

      Vymazat
    2. Po pravdě, taky mě napadl film Příšerky s.r.o. a taky možnost, že Matýsek bude jednou pracovat jako animátor filmů. Kdoví.

      Vymazat
  5. Procházkovic, mávám k vám a přeji mamince, aby si těch dalších 33 dortíků užila na pohodu, v kondici a naprosto zdravá.
    Rozhodla jsem se, že ti svěřím další ministerstvo, vypadá to na dopravu, meziplanetární lety máte v malíčku, takže tu dostavbu D1 dáte v termínu.
    Jinak mám tě plnou hlavu, plný poznámkový sešit, takže než tě navrhnu k nominaci na ministerské křeslo, pořádně si tě oťukám :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Převeliké díky posílám za všechny :).
      Děkuji ti za další ministerstvo, v práci mám momentálně asi pět pozic, takže nějaká dvě ministerstva mě nemůžou v nejmenším rozhodit. Prověrka musí být, to je jasný! :)

      Vymazat
  6. Ten je! Jste šikovní. Já mám kdesi na fotce ježka - ale to už je sakra nějaký pátek, co mi někdo upekl dort k narozeninám, pokud nepočítám ten poslední od sestry.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ježek byl úplně první dort, který jsem upekla, někde ho tu určitě taky mám, měl bodlinky z mandlí :). A moc děkujeme! :)

      Vymazat
  7. Příšerky s.r.o se mohou jít vycpat, resp. naparádit a upéct, aby se těm tvým vyrovnaly!

    OdpovědětVymazat
  8. Tvé rodině upřímně závidím. U nás dorty kdysi dávno dělala tchýně, ale bohužel své umění nepředala dál.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moc děkuji :). Vím, že mnohdy nejsou dokonalé (v tomhle jsem puntičkář, ale někdy to modelování fakt nejde), ale stačí, že se obdarovaným líbí a tak nad tím mávnu rukou :).

      Vymazat
  9. Barevné chobotničky, příšerky - no paráda. Když jsem to tak četla a dočetla včetně toho hezkého povzdechnutí a konečné poznámky maminky jsem si jistá, že jste všichni" jedna forma" počínaje maminkou. Věřím tomu, že ona se těch 99 dožije a jen lituji, že už já tady nebudu a neuvidím ten tvůj krásný dort.♥

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Růženko, to tedy jsme :). Mockrát ti děkujeme a slibuji, že své lajdáctví, co se týká nedostatku potahové hmoty, napravím, a že se budu snažit ten lesní dort udělat co nejdříve! ♥

      Vymazat
  10. Super! Příšerkový dort mamince, to je docela odvaha :-D :-D.... aby si to nějak na sebe nevztáhla osobně ;-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Neboj, ona je stejně střelená, jako my :D, a děkujeme! :)

      Vymazat
  11. Ten je úžasnej. :-) Co to je za tvořicí jedlou hmotu? Já jsem vždycky ráda, když splácám placaté těsto, které něčím natřu a posypu. :-)

    Lenka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moc děkujeme :). Používám už dlouho potahovou hmotu Smartflex Velvet, mají různé příchutě i gramáže. Práce s ní je jako s modelínou a krásně drží tvar, nemůžu si jí vynachválit :).

      Vymazat
  12. Holt k mimozemšťanů i mimozemské hmota...

    OdpovědětVymazat
  13. Mimozemšťanové se ti opravdu povedli. A to má ještě ten dort speciální vlastnost, podobnou starým zámeckým obrazům, všimni si: Ať se v místnosti nacházíš kdekoli, pořád se na tebe dívá :-).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak ještě štěstí, že mimozemšťané neměli dlouhý život :D. A děkujeme! :)

      Vymazat
  14. To by člověk neřekl, co všechno se dá najít v lese, viď? :-) :-) Je veselý, udělal radost, a s tím receptem jsi mě dostala a navnadila. Asi se po něm také podívám. Mějte se krásně a pozdravuj kluky, jste moc šikovní!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To jo, a to jsme se ještě drželi na řetězu :D. A moc ti děkujeme! :)

      Vymazat
  15. Ježíš, to je tak úžasně roztomilé! ♥ Nádhera, opravdu! :)

    OdpovědětVymazat
  16. Náhodou je to moc krásný dort a toho lesního se maminka během příštích 33 dortů určitě dočká! A gratuluji k narozeninám a bezva rodině 😊🎂🥂

    OdpovědětVymazat
  17. Pokud jsou roztodivné houbičky na dortu a ne v dortu, pak jsou všechny obavy zbytečné.

    OdpovědětVymazat
  18. Geniální dortík :)
    Už ani nevím kdy naposledy jsem si takhle s jakoukoliv hmotou vyhrála.
    Určitě chutnal skvěle :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkujeme ti :). Mně se na téhle hmotě líbí, že je to jako práce s modelínou, díky tomu s ní nemají problém ani kluci :).

      Vymazat
  19. Krásný až oči přecházejí...:)

    OdpovědětVymazat
  20. Páni. To je paráda. Na něco takového nemám fantazii, hlavu, ani ruky.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To přece vůbec nevadí, každý máme talent na něco jiného a tak to má být, jinak by byla na světě strašná nuda :). A moc děkujeme! :)

      Vymazat
  21. To je úžasné :)! Všichni jste obrovsky šikovní. Otevřte si nějakou domácí cukrárnu, moc ráda k vám budu chodit :))
    Leník

    OdpovědětVymazat
  22. Jestli se ti korpus povedlo naříznout na tři plátky, i když to sedlo, nebyla to omeleta. Takže gratuluji, přes lapálie se povedlo! A kluci se fakt vyřádili, krásné příšerky

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ale na první pohled to tak vypadalo :D. A moc děkujeme! :)

      Vymazat
  23. Dort nemá chybu prostě dokonale nedokonalý :) Škoda že moje holka nemá zájem o pečení ani vaření. Když jí řeknu tak pomůže, ale zapálená kuchařka to není.

    OdpovědětVymazat
  24. Myslím, že jste s kluky boží tým. :D

    OdpovědětVymazat
  25. Koukám, některé věci se nemění. Ksichtofilie u vás stále řádí naplno! Ale tak lepší tohle než jiné choroby... :D
    Důležité je, že výsledný produkt byl i přes splasknutí dobrý a udělal radost! :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No nene, on žije, ráda tě tu vidím! :)

      Tak bacha, s ksichtofilií jsem podstoupila komplikovanou a dlouhou léčbu (kecám, není čas :D) a praktikuji ji už jenom na dorty :).

      Vymazat
  26. Mňam, hned bych ten dort snědla! Vypadá skvěle!

    OdpovědětVymazat
  27. Teda klobouk dolů, co vy dokážete...

    OdpovědětVymazat
  28. Dort pro maminku, ale až přijde mimozemská návštěva, budeš se divit :).

    OdpovědětVymazat
  29. Teda, tak ty příšerky jsou jedna lepší, než druhá. Bezvadný dort, ohromně vtipný! :-)

    OdpovědětVymazat

Milí čtenáři, děkuji vám za nakouknutí a komentář :).