Vyhřívaná zastávka


Jablonec je, bez jakýchkoliv diskuzí, zapadákov. V neděli na náměstí je prázdno jako v krůtím mozku a většina lidí v naší zemi ani netuší, kde Jablonec leží, případně že vůbec existuje. Pravda, občas se dostane do povědomí širší veřejnosti, naposledy to bylo třeba propuštěním Kájínka z naší věznice, nicméně jinak to většinou bývá v souvislosti s nudnou sněhovou kalamitou. Ale zpátky k tomu zapadákovu. Když napadne sníh, platí to o našem městě dvojnásobně. A přesto tu v zimě najdete místa, která, i když jsou pod širým nebem a poctivě na ně chumelí, zasněžená nejsou nikdy. Těmi místy jsou tramvajové zastávky a rozhodně nejsou pod sněhem z důvodu, že by si je vzala do parády četa technických služeb. Je to tím, že máme zastávky vyhřívané! Jen málo se o tom ví a já myslím, že je veliká škoda o takovém unikátu nemít ani ponětí...:)

Princip vyhřívaných zastávek je velice jednoduchý. Pod zastávkou jsou položeny topné kabely napojené na troleje. Při brzdění tramvají vzniká energie, kterou umí moderní vozy vrátit zpět do trakčního vedení. Tu může využít další tramvaj k rozjezdu, nebo si jí vezme právě topení. Při teplotách pod 4 stupně se vyhřívání aktivuje a protože jsou díky němu zastávky čisté, bez náledí a čvachty, jsou prakticky bezúdržbové.

Jedna z nich, při sněhové vánici. Vlhkosti se samozřejmě při takových podmínkách vyhnout nelze, ale když nesněží, jsou zastávky zcela suché. A prý si na nich rádi postojí při venčení i pejsci :).

68 komentářů:

  1. Já na Jablonec nedám dopustit - bydleli jsem tam vždycky s voškou, když jsme 2x do roka jeli na exkurze do Žitavy a okolí a to byly mejdany!

    OdpovědětVymazat
  2. Tý jó, tak to nemáme ani v Praze! O takových podobných systémech jsem četla  že fungují ve městech v zemích, kde mají zvýšený výskyt termálních pramenů, jako třeba Island apod. Anebo tam kde se předpokládají tuhé zimy(Švédsko, Norsko, Finsko)

    OdpovědětVymazat
  3. Pěkný nápad.... Mimochodem, když jsem asi před rokem hledal v Jablonci jistě zámečnictví, zdál se mi velký dost....

    OdpovědětVymazat
  4. Tak to máte u vás věc hodnou propagace a velké pochvaly! Zatím jsem o tom neslyšela, a přitom je to jen nápad, uvedený do praxe. To se to čeká na tramvaj s teplem v nohách!

    OdpovědětVymazat
  5. Jaký nemáme v Praze, ty vidlačko, tam u vás tramvaje ani nejezdí...

    OdpovědětVymazat
  6. [1]: Pětka je Tvoje, zase píšu z mobilu...

    OdpovědětVymazat
  7. [6]:Tak dneska po mě nechtěj nějaké velké rozumové pochody, nicméně tím, že bydlíme v gubernii, jsem já nepřestala Prahu považovat za svoje jediné! město kam patřím a nepřestala jsem být Pražákem!! Už kvůli našim buranským sousedům a ostatním zde žijícím...   

    OdpovědětVymazat
  8. To byl dobrý nápad- řekla by naše vnučka. A když se tam venčí i pejsci, jestlipak si jejich majitelé po nich uklidí, he?

    OdpovědětVymazat
  9. V Jablonci mají parádní bary. A nonstopy. :)

    OdpovědětVymazat
  10. A pak že je to zapadákov. Jste asi jediným městem, které tuto vymoženost má. Asi by se tím mělo inspirovat více měst. U nás napadlo začátkem února docela dost sněhu a Praha vyhlásila kalamitu. Musela jsem ráno na krev a k tramvaji se brodila sněhem. V tramvaji se topilo, já se hezky ohřála a pak vystoupila do další závěje na refýži.... takže, co se týče zastávek, zapadákovem je Praha.

    OdpovědětVymazat
  11. Žádný zapadákov- ale Západ!

    OdpovědětVymazat
  12. To máte super! Olomouc by se mohla inspirovat

    OdpovědětVymazat
  13. Prý zapadákov Vždyť jste tak pokrokoví, máte i trolejbusy))A vyhřívané zastávky! U nás něco podobného najdeš max. v OstravěA to nemám úplně blízko

    OdpovědětVymazat
  14. Tož asi to nebude takový zapadákov.

    OdpovědětVymazat
  15. O něčem takovém čtu poprvé, skvělý nápad!

    OdpovědětVymazat
  16. Dost dobrý nápad, to ale každý zapadákov nemá   

    OdpovědětVymazat
  17. Navrhnu něco podobného u nás v Dobřichovicích. Už je načase, aby tady taky zavedli tramvaje, aby mělo co brzdit .

    OdpovědětVymazat
  18. Já si nemyslím, že to je zapadákov, navíc je to skutečný svatostánek všech, co tvoří. Korálky, korále, komponenty, miliony barev a parádní obchůdky, ze kterých se žádné ženě nechce ven. Dále sklářská tvorba, vánoční kouličky, já osobně se ráda vracím.

    OdpovědětVymazat
  19. Mně se v Jablonci vždy líbilo! Rádi jsme tam s rodinou jezdili, bydlíme blízko Ml.Boleslavi. Nyní se jen dívám na televizi rtm, ve vašem městě se pořád něco děje.   

    OdpovědětVymazat
  20. [1]: Tak tuhé zimy, říkáš? No tak to je jasný, proč jsou zrovna u nás!

    OdpovědětVymazat
  21. [2]: Jsem myslela, že na něj nedáš dopustit, protože tam bydlím já, ale dobře, no . Jo, je to fajn nápad .

    OdpovědětVymazat
  22. [4]: Ono tak úplně teplo v nohách není, ale určitě je příjemnější nestát po lýtka v závějích nebo na ledu .

    OdpovědětVymazat
  23. [8]: Řekla bych, že na zastávkách jsou páníčci pořádkumilovní .

    OdpovědětVymazat
  24. [10]: Neboj, stejně, jako ty v Praze, jsme se tu brodili i my, co jezdíme autobusem, tam prostě topeníčko nefunguje .

    OdpovědětVymazat
  25. [13]: Kdepak, trolejbusy nemáme, u nás jezdí jen tramvaje. Tedy jedna tramvaj, co spojuje Jablonec s Libercem .

    OdpovědětVymazat
  26. [15]: No, ona ta tramvaj tak není úplně městská, spíš meziměstská .

    OdpovědětVymazat
  27. [14]: Někde jsem četla, že někde v Čechách nainstalovali na zastávku klasické topení. Ukradli ho dřív, než stačilo zahřát první cestující.

    OdpovědětVymazat
  28. [18]: Jsem zvědavá, jak dopadneš!

    OdpovědětVymazat
  29. [19]: Tedy s těmi korálky máš pravdu, já mám obchod skoro u domu a to je peklo kolem toho denně chodit!

    OdpovědětVymazat
  30. [20]: Tedy to je nějaká spravedlnost, já jako Jablonečák ani to RTM nechytám!

    OdpovědětVymazat
  31. Skvělý nápad a pak že je Jablonec zapadákov. :o)

    OdpovědětVymazat
  32. ali caja z Paláca16. února 2019 v 21:54

    Ty brdoooo sa cudujem ze tam nechodia prespavat bezdomovci zo sirokeho okolia. U nas by sa z toho stala prechodna ubytovna a v zime by neslyzila svojmu ucelu to je nad slnko jasne 😊😊. Ale inak je to super. Zimu sme sice uz dlho nemali ale nie je prijemne mrznut na zastávke kym meska popripade vynechava spoj autobus.

    OdpovědětVymazat
  33. To je dobrý Zapadákov... všechny města jsou pro každého zapadákov, pominu-li Prahu, Brno, Ostravu, Olomouc, tak to o svém městě říká každý

    OdpovědětVymazat
  34. [39]: Také si myslím, že se tohle povedlo . Děkuji, i já přeji krásný víkend!

    OdpovědětVymazat
  35. [40]: Řekla bych, že občas tam i chodí, ale jen si tak pokecat, protože taková výheň na zastávce to není, aby kvůli tomu opustili teplo výměníku .

    OdpovědětVymazat
  36. To teda prrr! Já jsem bydlela v Jablonci a moc jsem si to tam užívala: blízko do lesů, na rozličné rozhledny, na přehradu, tramvají do Liberce, kousek do Tanvaldu, a jednou v zimě vše pokryté vrstvou ledu, to byla nádhera!

    OdpovědětVymazat
  37. Pěkný nápad, autor by měl dostat ocenění Česká hlava .

    OdpovědětVymazat
  38. To je skvělý nápad! Nedávno jsem dostala mailem takové hezké povídání o Japonsku, kde mají dokonce vyhřívaná i prkýnka záchodu. Z jaké energie tam ale popsáno nebylo

    OdpovědětVymazat
  39. Ty jo, to je hodně chytré! To jsem netušila, že něco takového vůbec existuje . Děkuji za osvětlení :)

    OdpovědětVymazat
  40. [46]: Kdybych věděla, komu to vyřídit, tak vyřídím .

    OdpovědětVymazat
  41. [45]: Už to není, co bývávalo, z Jablonce je auty přeplněné město, z přehrady plivátko a lesy kolem jsou zamořené odpadem a plné černých skládek. Třeba jednou bude lépe .

    OdpovědětVymazat
  42. [48]: A to by mě zajímalo, jakou energií vyhřívají v Japonsku prkénka!

    OdpovědětVymazat
  43. [47]: Ještěd stál v Liberci, byla jsem u toho, když šel k zemi. Mrzí mě, že se mi z toho období ztratily všechny fotografie, mám ve svém životě fotografické tříměsíční okno...

    OdpovědětVymazat
  44. A není to nějaká lidová fáma? To fakt existuje? Nemlžíš? Víra hory přenáší. Třeba si to lidi vymysleli, aby si to líp zafuněli, aby jim nebyla taková zima a aby při čekání nezmrzli...

    OdpovědětVymazat
  45. [55]: Není . Ono moc lidí na té zastávce v noci nestojí, aby to zafuněli tak, že by ráno bylo nástupiště suché .

    OdpovědětVymazat
  46. Tak to je mi pěkná vychytávka! Doufejme, že to u vás jen testují a do budoucna počítají s využitím i ve větších městech.

    OdpovědětVymazat
  47. [59]: Myslím, že se to u nás jen netestuje, protože už to funguje několik let . Řekla bych, že je to určené spíš pro místa s vyšší šancí výskytu sněhu v zimě.

    OdpovědětVymazat
  48. Naprosto originální. Kajínek a vyhřívaný zastávky, to mají jenom v Jablonci. Světový unikát.

    OdpovědětVymazat
  49. [63]: Tak to u nás by asi nabíjecí lavička dlouho nevydržela .

    OdpovědětVymazat
  50. Miroslav Skopal2. března 2019 v 2:56

    Jani, s dovolením jsem ve svém článku použil odkaz na tento tvůj článek. Dělám ti reklamu.

    OdpovědětVymazat
  51. [52]: Aha, popletl jsem to, byl jsem totiž asi týden v obou městech (bydlel jsem v Liberci) a pracovně jezdil do Jablonce.

    OdpovědětVymazat
  52. [66]: Nejsi sám, to se stává překvapivě dost často .

    OdpovědětVymazat

Milí čtenáři, děkuji vám za nakouknutí a komentář :).