Malování na slano


Když se u nás doma má tvořit, musí se nejprve chtít. Když už se chce, musí to i bavit. A aby tvoření děti bavilo, téměř vždy kvůli tomu umře pár mých šedých buněk mozkových, protože je někdy těžké vymyslet nebo najít techniku, která je věku dítěte odpovídající, nepřekombinovaná, jednoduchá a při které je výsledek brzy vidět. Ale ta oběť někdy vážně stojí za to!

Při malování našich posledních dílek jsme se s Matýskem bavili přímo královsky a spojili příjemné s užitečným, protože ve školní družině právě probíhala výtvarná soutěž s názvem "Kouzlo zimy".

Matýskův soutěžní obrázek (a nepomáhala jsem mu ani trošku :))


A jak na takové tvoření?

1) Nakreslili jsme na čtvrtku voskovkou motiv a ten několikrát silně obtáhli
2) Polili jsme obrázek vodou tak, aby byla celá čtvrtka mokrá
3) Různě barevné syté vodovky jsme pomocí štětců cákali po kapkách na rozmočený papír (velká sranda, i když moje bílá bunda visící na židli poblíž si to nemyslela :))
4) Brčkem jsme rozfoukávali barvy tak, aby se jejich kraje slily (Matýskův vynález)
5) Na závěr jsme pro efekt obrázek posypali solí
6) Ráno, po úplném zaschnutí, jsme zrnka soli z obrázku smetli

Matýskovo první matlání. Zpočátku to moc nešlo, na voskovku se musí dost tlačit a to mu dělalo potíže, ale nakonec jsme styl vypilovali a vznikl z toho již výše zmíněný soutěžní obrázek :).




Testovacím králíkem byla Janinka, protože potřebovala zjistit, jestli to bude vůbec fungovat...



60 komentářů:

  1. Máte šikovné děti, zajímavá technika

    OdpovědětVymazat
  2. Matně si vzpomínám, že něco se solí jsme taky kdysi na základce tvořili....

    OdpovědětVymazat
  3. Pěkně namíchané barvičky, hezky sladěné, techniku neznám, myslím s tou solí.

    OdpovědětVymazat
  4. BOŽÍ!!!! Kam na ty nápady chodíš? Tohle jsem ještě neviděla, nečetla o tom, výsledek super

    OdpovědětVymazat
  5. Vypadá to moc hezky. Práci se solí zná naše nejstarší snacha- výtvarnice. Ona tak zdobí vzory na šálách . Divila jsem se, jak je to hezky vzorované a tak mi to vysvětlovala. Ona to barví barvami na látku a přes hedvábný papír přežehluje málo teplou žehličkou.

    OdpovědětVymazat
  6. Ten poslední je krásně jarní, tak že by?

    OdpovědětVymazat
  7. Obdivuju tě Janísku, co ty všechno nevymyslíš! Fakt nádhera! Nahlas jsem tady vykřikla "jé"! Ten Matýskův se mi líbí asi nejvíc, čiší z něho nadšení. No prostě bomba!

    OdpovědětVymazat
  8. Obrázky jsou moc hezké, já tvořivá vůbec nejsem. Druhorozený byl docela šikovný na všechno, než propadl PC...

    OdpovědětVymazat
  9. Zajímavá technika, obrázky jsou velmi hezké Pamatuji se, že když jsme ve škole měli kreslit výkresy se zimní tématikou, stromy, střechy atd.se obtahovaly svíčkou. Pak se na ně nechytala barva a vznikla iluze sněhu   

    OdpovědětVymazat
  10. Já si na to také vzpomínám. Touhle technikou jsme dělali ve škole obal na knížku. Tuším, že jsme malovali svíčkou. Ale je už to tak dávno, že se mi to z té mé makovice vysypalo.

    OdpovědětVymazat
  11. [4]: Také jsem ji neznala, moc děkujeme!

    OdpovědětVymazat
  12. [3]: No vidíš, a já to objevila tento týden .

    OdpovědětVymazat
  13. [6]: Děkujeme, Růženko . Koukám, že sůl má v uměleckém oboru vícero použití .

    OdpovědětVymazat
  14. [7]: Kéž by, i když ta dnešní chumelenice tomu moc nenasvědčuje .

    OdpovědětVymazat
  15. [8]: Já jsem to tak ani nevymyslela, spíš jsme si k cizímu nápadu něco přidali .

    OdpovědětVymazat
  16. [12]: Tak o té technice se svíčkou zase nevím já, díky ti!

    OdpovědětVymazat
  17. [13]: Růženka výše taky psala, že takhle malovali se svíčkou, o tom jsem zase neslyšela já, ale když to tak vezmu, tak je to skoro to samé, jako voskovka .

    OdpovědětVymazat
  18. Děti jsou největší umělci.

    OdpovědětVymazat
  19. Jani, ten obrázek je vážně nádherný, Matýsek je šikovný po mamce. Pro mě byla výtvarka vždycky za trest, na to nemám ten správný "šuplíček"   

    OdpovědětVymazat
  20. To je krásné, nejvíc se mi líbí ten první :)

    OdpovědětVymazat
  21. Barevné, pozitivní, boží, mám to vaše tvoření ráda.

    OdpovědětVymazat
  22. no né... :) to je nádherné.. ! opravdu se vám to velice povedlo.. :) jste moc šikovní.. :) jen co je pravda.. :) nejvíc se mi líbí ten druhý a poslední.. :)

    OdpovědětVymazat
  23. Krásé barevné ladění, poetické relaxační obrázky,ta smíchaná technika dává fakt zajímavý výsledky!

    OdpovědětVymazat
  24. [27]: Moc ti děkuji i za něj .

    OdpovědětVymazat
  25. [29]: Tak to máš taky krásný, my na muzicírování moc nejsme, my spíš patláme .

    OdpovědětVymazat
  26. no to máš asi pravdu.. čím víc si toho naplánuju, tím je to pak horší

    OdpovědětVymazat
  27. Některé výtvory se mi líbí, ale spíše mi to příjde jako tipická dětská kresba. :) Až bych netušil, že tam bude takový postup. Jinak blčkem rozfoukávli barvičky i v Teletubbies a tam se to moc povedlo. :) Tam smýchali jar, barvy, vodu a potom bublinkami kreslili po papíře. :)

    OdpovědětVymazat
  28. [40]: Děkuji ti i za něj, milá Sugr .

    OdpovědětVymazat
  29. [39]: Typicky dětské to asi bude, když první čtyři obrázky vytvářelo sedmileté dítě . A nikoliv kresba, nýbrž malba .

    OdpovědětVymazat
  30. Děkuji za docela dost barev, teď se hodí každý zářivá nebo i jen světlejší než hnědá. Zato dnes je všechno bílé, dostali jsme nadílku sněhu

    OdpovědětVymazat
  31. Zkouším ještě jednou koment s vyplněnou webovkou, jestli tohle neprojde, tak je někde nějaká piškuntálie. Název blogu mám dobře, bez žádné přidané hodnoty.

    OdpovědětVymazat
  32. [46]: Nefunguje a já přišla na to, proč!

    OdpovědětVymazat
  33. [48]: Ano, já jsem včera u tvého článku na to upozorňovala (i na tvůj mejl). Přečti si ho, já bych to u sebe upravila...

    OdpovědětVymazat
  34. [49]: Já si toho všimla u Vendy už před nějakou dobou, ale nějak se mi to vykouřilo z hlavy .

    OdpovědětVymazat
  35. [50]: Mamince se vůbec nedivím, i ony chtějí být někdy doceněné .

    OdpovědětVymazat
  36. A teď mi řekni, jak tohle člověka napadne? Luxusní a ty výsledky skutečně stojí za to! U nás momentálně voskovky taky jedou, ale protože je jí jen rok a půl, tak zvládáme čárky... na cokoli - zejména na zeď! Asi se tomu malování prostě už nevyhneme :) se solí jsme něco ve škole dělali - rozpustila se ve vodě, pak se do ní namočila bavlnka a miska se dala na topení :)

    OdpovědětVymazat
  37. [53]: Myslím, že to je prostě dílo náhody .

    OdpovědětVymazat
  38. [54]: u nás vede ochutnávání, sňoupávání a pak lámání vejpůl a zkoušení, na co se malovat může a na co ne!

    OdpovědětVymazat
  39. [55]: Tak to poslední je opravdu těžký uhlídat, vlastní zkušenost . Ještě horší je snad už jen práce s nůžkami, naučit dítko, co se s nimi může stříhat a co ne, to byl téměř očistec!

    OdpovědětVymazat
  40. [56]: Krist, tak to snad ještě chvíli potřeba nebude ty voskovky bohatě stačí - a až objeví kouzlo lihovek? Aj!

    OdpovědětVymazat
  41. [57]: Lihovky jsou kapitola sama o sobě - http://moje-mozkovna.blog.cz/galerie/matejoviny#84388111. Ale přešlo ho to docela rychle .

    OdpovědětVymazat
  42. Je úžasné, jak všechny vzory mají jasné obrysy a nic není rozpité.

    OdpovědětVymazat
  43. [59]: Moc ti děkujeme . Nedělám si naděje, že to nadšení pro tvoření bude u dětí trvat věčně, vidím to na prvorozeném. Ale možná proto, že jim dávám volnost i v té technice (tablet, počítač), tak si to sami tak nějak rozloží a snad je to i baví .

    OdpovědětVymazat

Milí čtenáři, děkuji vám za nakouknutí a komentář :).