Navrch huj, vespod hnůj...


...aneb jak jsem o Štědrém dni naprostou náhodou prokoukla nekalé praktiky výrobců vonných čajových svíček.

To se vám má tak. O Štědrém dni jsem nutně potřebovala vosk do ořechových lodiček a protože jediný použitelný byl ten v čajových svíčkách, slovo dalo slovo a já je vytáhla na vykuchání a roztavení. Byla jsem nadšená, že moje lodičky nebudou vyplněné obyčejným bílým voskem, nýbrž karamelovým, protože přesně takovou barvu vosk v mých čajových svíčkách má. A jako bonus budou krásně vonět, co víc si přát?

Zní to logicky? Zní. Tak kde se stala chyba, že po zatuhnutí v lodičkách vosk sice voněl, ale byl bílý jako padlý sníh?


První a zásadní chyba (leč v konečném důsledku asi bezvýznamná, neb záhadu finálních bílých lodiček nevysvětlila) je v samotných kalíšcích a v jejich náplni, která se skládá ze tří částí. Ačkoliv se svíčky jeví jako celobarevné, část, která se takto prezentuje je pouze na povrchu a má asi 4 mm. Druhá část je jakási hrubší drť a zbytek je bílý parafín.

Jestli teď běžíte preparovat svoje barevné svíčky :), hezky si zase sedněte a ušetřete si čas i námahu, pro jistotu jsem pitvala svíčky několika druhů od několika výrobců a výsledek byl vždy stejný.



No tak dobře, moje lodičky tedy nebudou mít karamelovou barvu, ale když to všechno smíchám dohromady, bude to světle oříškové a pořád to bude originální! Barva roztaveného vosku ve mně vzbuzuje naději, ovšem tuhnoucí vosk barvy bílé na stěně skleničky ji velice rychle pohřbívá...


Stejně, jako hotový výsledek. Pche!
Dokáže mi tohle někdo objasnit?

43 komentářů:

  1. Ty, taková praktička ve věcech věcí z vosku a podobných hmot, to neví? Však ty na to přijdeš a dej nám vědět. Ono naoko to je správně, málokdo sleduje změny v kelímcích. Svět chce být klamán a nepočítá s Janinkami. Ty skořápky jsou fakt nechutné; asi měly být karamelové a co z toho vzniklo je smutné

    OdpovědětVymazat
  2. Nó, tak to je slovo do pranice! Že by nějaká chemie? Takhle jsem se nachytala zase na óbr františka. Voňavá byla pouze svrchní tenounká vrstva a celý zbytek už byly jen nějaké piliny které vůbec ale nevoněly. Vlastně byly úplně bez vůně či zápachu. Ještě že jsem ho nekupovala, ale našla u maminy. Ale dát za něj ne zrovna malý peníz, byla bych naštvaná stejně jako ty s těma svíčkama....

    OdpovědětVymazat
  3. Nedokáže, někdy mě štve, co se prodává, ale co s tím udělat, aby neprodávali hnůj?

    OdpovědětVymazat
  4. Dokážu to vysvětlit, Janička je přeci kouzelnice, copak to nevíš?

    OdpovědětVymazat
  5. Tak to je poznání! To jsem taky netušila. Navíc nevím jak jiní, ale mně ta vůně voní za studena a když svíčku zažhnu, už nevoní nijak, máte to taky tak?

    OdpovědětVymazat
  6. Dalo by se spíš věřit, že ten vosk bude tmavší, ale zrovna bílý, to je podivné. Neměli tam  nějakou sodu v té drti, která to zbělila?

    OdpovědětVymazat
  7. Musíš to ještě zkaramelizovat, neasi?

    OdpovědětVymazat
  8. [2]: Jsou to šupáci. Jsem zvědavá, jestli mi tohle někdo někdy vysvětlí.

    OdpovědětVymazat
  9. [1]:: To bylo ale fakt dobrý - "Svět chce být klamán, ale nepočítá s Janinkami" .

    OdpovědětVymazat
  10. [3]: Nekupovat to. Ale to by museli všichni a hromadně, což v dnešní době asi nehrozí.

    OdpovědětVymazat
  11. [4]: Ale nepovídej! Až takové schopnosti já mám? Až budu moct ven, první co udělám bude hledání uhlí .

    OdpovědětVymazat
  12. [5]: Já to taky netušila, než jsem potřebovala svíčku rozřezat. A oni výrobci asi vědí, že takových pošuků, co by piplali jejich svíčky, moc není, tak si ty podvody můžou dovolit.

    OdpovědětVymazat
  13. [6]: Tak to fakt netuším, co bylo v té drti, spíš to vypadalo jako slisované menší kousky parafínu.

    OdpovědětVymazat
  14. Já letos koupila čajové svíčky, které jsou nějaké chcíplé, nevím, jestli moc krátký knot nebo cóóó....ale sotva svítí...

    OdpovědětVymazat
  15. [10]: Stejně tak nejít k volbám a všichni!

    OdpovědětVymazat
  16. [15]: Vítej v klubu! Jen ještě nevím, jak se bude jmenovat, ale určitě tam bude něco o nasrání. Nebo tak něco .

    OdpovědětVymazat
  17. [17]: Já mám vonné svíčky ráda, ale jen když voní vánočně, jako jablíčka, skořice a tak. A když jsou ve skle, protože ty opravdu víc voní. Přes zbytek roku si vystačím s bílými čajovkami ve svícnech, hlavně, že to dává světýlko .

    OdpovědětVymazat
  18. [7]: A už chybí jenom rébusy     

    OdpovědětVymazat
  19. Já si celoročně dopřávám spoustu vonných svíček, ale kupuji ve skle a velké, navíc skutečně krásně voní, skoro vždy

    OdpovědětVymazat
  20. Zajímavý článek :) Když to vidím hned jdu ze zvědavosti rozpitvat i svoje čajové svíčky

    OdpovědětVymazat
  21. [22]: Máš pravdu, ty velké ve skle voní dlouho a vždycky, u nich se mi ještě nestalo, že by nevoněly .

    OdpovědětVymazat
  22. Některé vonné svíčky mají tu vůni pouze v názvu, ale už jsem se trochu poučila. Malé čajové jsou na tom s dobou svícení také pokaždé jinak, některé vydrží svítit fakt hodně krátkou dobu Ta změna barvy je zvláštní, zřejmě nějaká chemie, ale důvod?

    OdpovědětVymazat
  23. [28]: To by mě taky opravdu zajímalo, třeba se tu ještě nějaký odborník objeví .

    OdpovědětVymazat
  24. " Nejasná myšlenka... v mé hlavě.....

    OdpovědětVymazat
  25. Přeji ti, aby byl nový rok 2018 plný úspěchů, zdraví, lásky, pohody a štěstí. :)

    OdpovědětVymazat
  26. Tohle je záhada i pro mě. Když vosk, tedy rozehřátý, promícháš, měla by tam být i ta zbarvená složka, žejo, logicky. Že by se dostala spíš dolů?, tedy na dno lodiček?

    OdpovědětVymazat
  27. [32]: No je to docela zvláštní, protože ten roztavený vosk ve sklenici měl barvu jednolitou, žádné usazeniny, ani nic, co by dávalo tušit zradu. Když jsem ale ty BÍLÉ lodičky zapálila, roztavený vosk byl zase hnědý. Prostě záhada .

    OdpovědětVymazat
  28. Tak jsem to musela taky vyzkoušet! V práci mám balení čajových svíček z Tesca značky Bolsius aromatic v oranžové barvě s vůní manga... a hele! Tyhle jsou neošizené a i po vyndání z kalíšku jsou celooranžové!   

    OdpovědětVymazat
  29. [36]: Díky ti za tip, už vím, kam na ty voňavé poctivé!

    OdpovědětVymazat
  30. Není všechno zlato, co se třpytí :(.

    OdpovědětVymazat
  31. Horší je, když jsou podobné lákavé obaly i na jídle To je pak navrch huj, vespod fuj

    OdpovědětVymazat
  32. [40]: Tak to netuším, já taková jídla nikdy nekupovala. Ale s největší pravděpodobností tomu tak je .

    OdpovědětVymazat
  33. Já teď jedny otevřela a všechny byly celé červené a voněly tak nevím ...

    OdpovědětVymazat
  34. [42]: Tolik štěstí! Já je měla všechny barevný jen na povrchu, ale voněly taky, to zase jo

    OdpovědětVymazat

Milí čtenáři, děkuji vám za nakouknutí a komentář :).