Retušovaný pradědeček podruhé


Můj pradědeček zemřel dávno před mým narozením a i přesto mezi námi za poslední roky vzniklo velice krásné, možná až nestandardní pouto. Od mého hrabání v pradědově rozkroku a vyrábění nové židle pro něj už uplynulo hodně vody. V mezičase jsem se vrhla na další hrabání, tentokrát v matrikách, ale protože jsem se na jednom velice důležitém místě zasekla a už se asi nikdy neodseknu a protože jsem si potřebovala uklidnit nervy (koho by nenaštvalo, že váš předek, který měl prokazatelně ženu a několik dětí, se nenarodil, neoženil a dokonce ani nezemřel), rozhodla jsem se pokračovat v utužování našeho vztahu a vzala jsem si na paškál další fotografii. Ta je tentokrát z období první světové války a pradědeček na ní stojí před lazaretem, kde si léčil své válečné zranění.


Každý starý obrázek má své způsoby, jak potýrat mé šedé buňky. Většinou je polámaný nebo jinak mechanicky poškozený, tento byl, až na pár odřenin, v relativně dobrém stavu, ovšem já nemůžu mít nic na stříbrném podnose a tak mě v tomto případě potrápilo excelentní zašmudlání. To bylo patrné na celé fotografii, obzvláště však v pravém dolním rohu, kde jsem musela zrestaurovat dveře a jen můj šestý smysl tušil, jak asi pod tou vrstvou špíny původně vypadaly.

Práce mi zabraly několik dní, ještě mě čeká vyretušování asi kvadrilionu malinkých teček, které i na zmenšeném obrázku působí rušivě a budí tak na některých místech dojem "zapatlání". Ale to až časem, teď mi totiž zase začal vrtat hlavou ten nenarozený, neoddaný a nepohřbený předek :).

42 komentářů:

  1. No, klobouk dolů, naložila sis opravdu velký ranec. Obdivuji, jak se nevzdáváš, hledáš, vylepšuješ fotky. Je fajn opět vidět někoho, kdo ctí rodinné hodnoty a vazby a zároveň to určitě přenášíš i na svá poupátka. Držím pěsti, ať to dotáhneš do zdárného konce

    OdpovědětVymazat
  2. A sákryš, to mi něco připomíná. Já mám podobný vztah ke své prababičce, o jejíž existenci jsem do nedávna vůbec nevěděl. V naší rodině o ní totiž nikdy nepadlo ani slovo. Až při probírání pozůstalosti po dědovi jsme s bráchou našli její fotku. Byla to velice krásná žena, leč bohužel zemřela v roce 1910 v pouhých 38 letech. A já jsem se ti do té prababičky úplně zamiloval. Asi to má něco společného s Oidipem.

    OdpovědětVymazat
  3. Sákryš, nepocházel z Malolán u Pardubic? Připomíná mi totiž silně našeho dědu za mlada. Klidně ty tečky na fotce nech, dává jí to punc. Jsi i tak dobrá, žes ji tak "vytáhla".

    OdpovědětVymazat
  4. Taky jsem v poslední době začal prohledávat matriky a objevil jsem moc zajímavé věci, o kterých rodinná mytologie ani necekla .

    OdpovědětVymazat
  5. A ode mne zcela technická otázka. V čem a čím jsi to retušovala? tohle je zas moje nové téma na prozkoumání a učení, neboť se to potřebuju naučit natolik abych při retušování pár kilometrů elektrického ohradníku nemusela ztrávit čtyři hodiny na  několika fotkách

    OdpovědětVymazat
  6. [1]: Mockrát děkuji , vlastně jsem se k tomu dostala úplně náhodou a chytlo mě to víc, než bych si vůbec kdy pomyslela .

    OdpovědětVymazat
  7. Mé pátrání přichází ve vlnách. Ale teď už jsem zaseknutá tak, že se asi nehnu nikam. A když tak trávím čas hrabáním se ve starých spisech, říkám si: "Kdyby ses radši věnovala dětem, ty důro, místo abys tady zabíjela čas nad něčím, co je tak marný..." Ale něco mi pořád říká, že chci vědět, z čeho jsem vzešla, proč jsem taková jaká jsem... Často nad tím přemýšlím, chci to vědět, zajímají mne čísla, data...

    OdpovědětVymazat
  8. Zírám, co dokážeš! Kam se na tohle hrabou moje pokusy o banery nebo podobné blbinky. Amatér na entou, ovšem z Janinky se stává profík restauratér... totiž restaurátor jsem chtěla říct! jsem zvědavá ovšem i na druhou část příběhu, protože co se rodokmenu týče, hltám každý článek!

    OdpovědětVymazat
  9. Jani? Jak to děláš To je naprostý rozdíl před/po! I když praděd je asi pořád, žádný před, žádný po ... ale ty mu určitě přijdeš na kloub - tedy ne dědovi, ale záznamům v matrikách.

    OdpovědětVymazat
  10. Nejprve musím pochválit, jak jsi se s retuší poprala. Já se pokusila vyretušovat zlom na svatební fotce babičky a dědečka, ale nezadařilo se to k mé spokojenosti. Chybí mi trpělivost a hlavně neumím pracovat v žádném programu. Používám výhradně "malování" ve windowsech a podle toho to taky vypadá.

    OdpovědětVymazat
  11. [11]: To je zajímavý. Nevěděla jsem, že si takhle mohli hrát se záznamy a osudy lidí... Jsem pořád tak naivní :-/

    OdpovědětVymazat
  12. Janinko, nechám Tě vylepšit ještě pár fotek a pak Ti pošlu moji a uděláš ze mne krasavici štíhlou inteligentní? To bude totiž zkouška!

    OdpovědětVymazat
  13. [8]: Tak to jsme na tom úplně stejně, i s těma pocitama a důrou, dokonce i s tím zahleněním.

    OdpovědětVymazat
  14. Ty jo, tak to je mazec! Jsi borec na entou!   

    OdpovědětVymazat
  15. Tvůj pradědeček by měl z tebe radost!

    OdpovědětVymazat
  16. [4]: Jo, ony mají asi všechny rodiny nějaké ty kostlivce ve skříni. A někdy dost setsakramentské. Když vezmu v potaz, že to tenkrát byli všechno bohabojní katolíci, tak zrovna třeba u nás jsem objevil nějak moc nemanželských dětí.

    OdpovědětVymazat
  17. [14]: Nás ten záznam taky hodně překvapil, protože kromě babičky tu byly další tři děti. Možná vznikly z mlhy nad rybníkem, což se k pratetě, která měla metrák nějak nehodí.

    OdpovědětVymazat
  18. Tyhle tvé práce na fotografiích moc obdivuji. Já na to nějak nemám nervy, takže retušuju jen největší fleky metodou CTRL+C CTRL+V.

    OdpovědětVymazat
  19. [20]: Alenko, u mlhy nad rybníkem jsem se tak zasmála, jako poslední dny ne, díky ti za to!

    OdpovědětVymazat
  20. Jani, to je opravdu moc hezká práce, nenapadlo by mě že se dá i tohle provádět s PhotoScapem. Dobrý nápad,  zkusím zušlechtit nějakou starší fotku

    OdpovědětVymazat
  21. [24]: Mockrát ti děkuji a přeji ti se zušlechťováním hodně štěstí a pevné nervy!

    OdpovědětVymazat
  22. Tož to je pěkně blbý... Nezbývá, než zkusit hledat záznamy všech jeho dětí, možná někde bude nějaká poznámka, kmotři se stejným příjmením apod. Asi se ptám zbytečně, ale prověřila jsi i tu manželku?

    OdpovědětVymazat
  23. [26]: Děti jsem proklepla, ale nikde nic, většinou umřely a když byly oddány, tak tam bylo stejně jen jméno otce, jsou to ty starší zápisy, kde se toho člověk moc nedozví.

    OdpovědětVymazat
  24. Klobouk dolů, a pět hvězdiček! Vylepšení a vyretušování staré fotky je dokonalé! Zachována starobylost, černobílý styl, ale přitom oživené a osvěžené tóny. Perfektní!

    OdpovědětVymazat
  25. Výborná práce, ale staré fotky mají své kouzlo právě bez retušování.

    OdpovědětVymazat
  26. [32]: Děkuji, každého názor . Mně se zase mnohem více líbí opravené fotografie, bez špíny, odřenin a zlomenin.

    OdpovědětVymazat
  27. A co teprve zjistit, zda pradědeček neměl ještě něco bokem :)

    OdpovědětVymazat
  28. [34]: Šmarjá, jen to ne! Stačil mi dědeček!

    OdpovědětVymazat
  29. máš obrovskú trpezlivosť. Nielen ja, pri šití korálkov a náramkov, ale aj ty ju máš. Naozaj veľkú :) Ja ani neviem ako sa takéto reštaurovanie fotografie robí... viem maximálne použiť photoshop na retuš tváre, aby na nej nebola vidieť známka únavy, či nevítaných pupákov ako keby som práve prišla na prah puberty ... v každom prípade, je tento obrázok tvojho prapradeda naozaj excelentne dokonalo upravený a úplne ako originál! waaau!    ...

    OdpovědětVymazat
  30. [35]:Jano, díky moc za informaci, už jsem si program stáhl.

    OdpovědětVymazat
  31. [36]: Děkuji ti . Tak přesně tak, jak si můžeš zaretušovat pupínky, tak retušuji i staré fotografii. Z klonovacího tlačítka a mně se stali velicí kamarádi .

    OdpovědětVymazat
  32. S hledáním v matrikách vydrž - už jsem takhle několikrát "skončila" a pak úplnou náhodou našla informaci, která mne posunula dál. Na netu je soupis obcí za jednotlivá panství od Palackého - začala bych hledat v matrikách obcí stejného majitele....Jak postupně přidávají další digitální matriky, tak stále nacházím další a další předky - je to značně návykové a náročné na čas....tak budu držet palce - a s tím retušováním fotky to máš skvělý nápad, také to zkusím ahoj Zuzana

    OdpovědětVymazat
  33. [39]: Děkuji ti. To, že sem tam chybí matrika, tak to beru, je to prostě daň tomuhle koníčku, s každou postupně digitalizovanou propadám dalšímu šílenství . Ale tady u toho předka už nevím, kudy kam. Žádná matrika v té vsi nechybí a stejně o něm, kromě toho, že je uveden jako otec několika dětí, není nikde ani zmínka. Prošla jsem úplně všechny okolní obce a nic. Takže tady je mi souzeno skončit o sto let dříve, než by mi bylo milé.

    OdpovědětVymazat
  34. Hezky si pradědu vylepšila... On byl zřejmě jakýsi válečný invalida, ne? Přijde mi smutný s ochablým postojem a holí...

    OdpovědětVymazat
  35. [41]: Děkuji ti , máš pravdu, byl to válečný invalida.

    OdpovědětVymazat

Milí čtenáři, děkuji vám za nakouknutí a komentář :).