Život Mohameda aneb kam čert nemůže, nastrčí ženskou...


"Drahý, kde máme Šaríu?"
"V hororech, Janinko. Ty jsi mě neposlouchala, když jsem ti říkal, že Korán, Síru a Šaríu jsem zařadil mezi horory?"

No, a tady ta humorná část končí. Šaríu jsem si vytáhla, otevřela, přečetla pár stránek a zase jí odložila. Ačkoliv jsem si myslela, že moje mozkovna je na tohle čtení připravená, nebylo tomu tak. A tak jediné, na co jsem se zatím zmohla a co jsem dokázala vstřebat, byla část islámské trilogie - síra. Tu přiblížil ve stručnější verzi nám, laikům a nevěřícím, nebo-li káfirům, jak nás mile nazývají muslimové, Bill Warner, celosvětově uznávaný odborník na politický islám.

Síra je, zjednodušeně řečeno, životopis Mohameda. Tedy, je to takový zvláštní životopis, neboť spíše, než o Mohamedovi samotném, pojednává z cca 81% o boji Mohameda s káfiry. Už jsem zmínila, že jsou tímto slovem označováni nevěřící, nicméně to je ta slušnější verze výkladu. Káfir totiž není jen někdo, kdo nevyznává islám, káfir je podle Koránu, cituji ze síry:

"...zlý, odporný, je tou nejnižší formou života. Káfir může být podváděn, nenáviděn, zotročen, mučen, zabíjen, obelháván a klamán."

Ale o káfirech někdy příště, protože předpokládám, že nebude dlouho trvat a Šaríjou a celým Koránem se prokoušu také a že si poznatky nenechám pro sebe. Dnes bych vás chtěla seznámit se životem někoho, kdo za vznikem islámu stojí - s prorokem Mohamedem. A také s velmi zajímavým poznatkem, na který jsem při čtení narazila a který se týká úlohy ženy při vzniku islámu. Jako podklad k vytvoření životopisu, u něhož jsem se snažila vynechat stovky jmen a letopočtů, mi posloužilo hned několik zdrojů, ponejvíce jsem však čerpala právě z Koránu a Síry. Možná by bylo nasnadě udělat výtah z první biografie Mohameda, která vznikla asi 120 let po jeho smrti, ale tuhle dvousetstránkovou verzi (již zkrácenou) jsem nemohla ani při sebevětší vůli překousnout. Snad leda po několika skleničkách vína a pod podmínkou, že to nebudu číst jako životopis, ale jako za vlasy přitaženou pohádku. Další zdroje nebyly o moc čtivější, líčení Mohameda v takovýchto životopisech z něj činí nedostižnou legendu:

"Mohamed byl středně vysoký a pohledný muž se světlou pletí, vlnitými hustými rozpuštěnými vlasy po ramena a plnovousem. Jeho tvář zářila jako Měsíc. Dlouhý krk byl podobný krku slonovinové sochy. Byl půvabný a elegantní, měl černé oči a dlouhé husté řasy, široké čelo a dlouhé rovné obočí. Mezi obočím měl žílu, která naběhla, když se rozčílil. Postavě dominovala široká ramena, velká chodidla i ruce a jemné dlaně. Už z dálky to byl ten nejkrásnější, nejskvělejší a nejsladší muž..."

Prostě ideál. A teď už k té uvěřitelnější realitě.

Mohamed, jehož celé jméno je delší, než zima u nás na horách (Abu l-Qasim Muhammad ibn Abd Allah ibn Abd al-Muttalib ibn Haschim ibn Abd Manaf al-Quraschi), se narodil v Mekce kolem roku 570 jako pohrobek, kdy jeho otec, obchodník Abdulláh z rodu Hášimovců, větve arabského kmene Kurajšovců, zemřel během těhotenství Mohamedovy matky Aminy. Některé zdroje uvádějí, že do dvou let žil v poušti se svou kojnou Halimah a poté se vrátil ke své matce. Ta v chlapcových pěti letech zemřela a péči o něj plně přebral dědeček Abd al-Mutalib. V osmi letech Mohamedovi zemřel i ten a tak se jej ujal jeho strýc, Abú Tálib, zcestovalý a uznávaný obchodník, který Mohameda často brával na cesty do Sýrie a naučil ho při nich tajemství obchodu.

Když Mohamed dospěl, najala si ho pro jeho bohaté zkušenosti s obchodem jeho vzdálená sestřenice a bohatá vdova s několika dětmi v jednom, o patnáct let Chadídža, aby jí zastupoval na jejích obchodních cestách po Sýrii. V tomto oboru byl, díky strýci, Mohamed skutečně zdatný a Chadídže vydělával svým umem jmění. V jeho 25 letech mu proto nabídla sňatek, kterým si, do té doby bezvýznamný chudý příslušník rodu, významně sociálně polepšil. Ze sňatku vzešlo šest dětí, dva synové, kteří zemřeli v dětském věku a čtyři dcery, které se dožily dospělosti. Až doposud běžný život zbožného Kurajšovce.

Ve čtyřiceti letech měl při modlitbě v jeskyni, kam často odcházel od své rodiny i na několik měsíců, první vidiny. Zjevení ve formě anděla Gabriela ho násilím nutilo číst a zapamatovat si a opakovat slova, která Mohamedovi předložil. Ačkoliv Mohamed Gabrielovi několikrát tvrdil, že číst neumí, nakonec slova přečetl. Byla to ona známá slova, která Mohamed později spolu s ostatními verši sepsal do knihy, jíž známe pod názvem Korán. Než anděl zmizel, byl Mohamed označen za Alláhova vyslance. Mohamed byl ale po tři roky přesvědčen, že šlo o ojedinělou halucinaci či o Satanovo mámení, pomýšlel dokonce na sebevraždu. Pak se ale Gabriel začal zjevovat znovu a Mohamed se své ženě Chadídže svěřil, že má podezření, že se zbláznil. Kéž by mu tenkrát přitakala a řekla, že blázen sice je, ale že ho má ráda i tak. Situace se však vyvinula úplně jinak. V tomto bodu jsme se totiž dostali k významnému mezníku vzniku islámu, který by se dal přirovnat k onomu známému přísloví "Kam čert nemůže, nastrčí ženskou", v tomto případě ženské dvě. Chadídža totiž nejprve poslala Mohameda ke své sestřenici, která v něm spatřila proroka. Chadídže se označení "prorok" líbilo (komu ne, když jediné známé proroky měli v té době pouze Židé), svému muži a jeho tvrzení o andělovi uvěřila a povzbuzovala ho v dobách, kdy vidiny nepřicházely. Stala se tak první ženou v historii, která přijmula islám za svou víru.

Mohamed svou víru sdílel nejprve jen se svou ženou, synovcem, s příbuznými a přáteli, to mu ale nebránilo, aby ji neustále vylepšoval - od přesného počtu klanění se přes očistné mytí. Své modlitby provozovali u Káby, kamenné krychlovité budovy a posvátného místa, kde se odehrávaly náboženské rituály.

Náboženství samozvaného arabského proroka bylo nazváno islámem, což znamená "podřízení se". Podle něj byl islám jediným dovoleným náboženstvím a každého, kdo odmítl Mohamedovo zjevení, čekal věčný trest. Problémem Mohameda však bylo, že jen málo obyvatel Mekky jevilo zájem o jeho nově vzniklé náboženství a drtivá většina jeho modlitby naprosto ignorovala. Mohamed na tento přístup reagoval odsuzováním starého božstva Kurajšovců, kritizováním jejich civilizace, vysmíváním se způsobu života obyvatel Mekky. Způsobil tak, že islám vyvolal ve městě prudké vášně a nepřátelství.

Ti, kteří se přidali k Mohamedovi, se chodili modlit na okraj Mekky. Během jednoho takového modlení se střetli se skupinou Kurajšovců, kteří se muslimům posmívali.
Následkem byla bitka, během níž byla byla poprvé prolita krev ve jménu islámu, i když se nejednalo přímo o smrt, ale o zranění. Kurajšovci se snažili přimět Mohamedova strýce, Abú Táliba, aby svého synovce nějak zpacifikoval, nicméně záhy pochopili, že ten bude nad Mohamedem držet ochrannou ruku a bude se snažit zachovat mezi oběma stranami smír. O to už ale ani jedna z nich nestála. Kurajšovci si přáli Mohamedovu smrt a Mohamed jim dál kontroval svým kázáním. Přesvědčoval ostatní, že existuje jen jeden bůh - Alláh a dál pokračoval v útočení na Kurajšovce a štval je proti sobě navzájem, ačkoliv to byli lidé původně tolerantní a neměli problém s více bohy či náboženstvími.

Když v roce 619 umíral Mohamedův strýc, respektovaný stařešina, který ho do poslední chvíle chránil, odmítl na smrtelné posteli stát se na Mohamedovu žádost muslimem a tak zemřel jako káfir a byl tak, dle islámu, zatracen do pekla. Ve stejném roce zemřela Mohamedova žena Chadídža, do té doby jeho jediná žena. Tři měsíce poté se oženil s muslimkou, vdovou Sawdou a krátce poté se zasnoubil s Áišou, jeho nejoblíbenější budoucí ženou, které v té době bylo šest let. Celkový počet Mohamedových žen není zcela přesně znám, pohybuje se mezi jedenácti a třinácti, k tomu si ale musíme ještě připočítat několik sexuálních otrokyň.

Smrt strýce i první ženy znamenala pro Mohameda velkou ztrátu, přišel o ochrannou ruku, důvěrnici a utěšovatelku. Musel čelit mnohem většímu tlaku ze strany kmene Kurajšovců a proto bylo potřeba najít si co nejdříve spojence. Ty se mu podařilo nalézt v Medíně. Medína v té době byla napůl arabská, napůl židovská a mezi oběma skupinami vládlo neustálé napětí. Arabští Medíňané, obchodníci, často navštěvovali Mekku a její trhy. Jednou navštívili i Mohameda a se zájmem si vyslechli jeho verše. Slovo dalo slovo a Mohamed vyzval Medíňany ke spojenectví, ti složili přísahu, že ho budou chránit a Mohamed jim na oplátku slíbil, že bude válčit proti jejich nepřátelům - Židům. Po návratu do Medíny začali noví muslimové vyznávat své náboženství, leč situace byla podobná, jakou měl Mohamed s islámem v Mekce. Ten z ní nakonec spolu s původními obyvateli konvertujícími k islámu odešel do Medíny.

Po odchodu z Mekky do Medíny trpěli muslimové nouzí, hladem a nemocemi. Jediným možným řešením byly, dle Mohameda, loupežné nájezdy, které muslimům zajistily slušné živobytí. V Medíně Mohamed vystavěl první mešitu. Během třinácti let svého kázání v Mekce obrátil Mohamed na svou víru pouhých 150 věřících. Po ročním působení v Medíně se počet muslimů zvýšil na 250-300. Neshod se ale v Medíně nezbavil, spory měl jak káfiry, tak s Židy. V tuto dobu se Mohamed rozhodl změnit strategii islámu z náboženské na politickou a začal se připravovat na džihád, svatou válku s káfiry. V té době naplnil i své manželství s Áíšou. Té bylo v té době devět let.

Následující léta Mohameda, nyní již politika a válečníka, se nesla v duchu válek, nájezdů, bitev, vraždění a mučení, během nichž se stal vládcem celé Arábie, přičemž se snažil nenechat na živu jediného odpůrce. Počet jeho obětí není zcela přesně znám a velmi výrazně se v různých zdrojích liší, sečtou-li se ale mrtví nemuslimové ze všech jeho bitev, vyjde číslo 1549. I tak jsou to ale čísla nepřesná, neboť se vychází pouze z dochovaných záznamů a u mnoha z nich se bitva zapisuje jako "bitva s mnoha oběťmi". Posledních devět let života byl Mohamed přítomen okolo 65 násilných událostí, největším masakrem bylo hromadné povraždění okolo 800 Židů z Medíny, kteří odmítli přijmout islám za své náboženství.

Podle souhrnného odhadu má džihád za téměř 1400 let své existence na svědomí 270 milionů obětí - 120 milionů Afričanů, 60 milionů křesťanů, 80 milionů hinduistů, 10 milionů buddhistů.

Mohamed zemřel s hlavou v klíně své ženy Áiši 8. června roku 632 v Medíně. Pohřben byl v hrobě pod svou postelí.

Když Mohamed umíral, téměř všichni Arabové konvertovali k islámu. Během deseti let Mohamedových čistek se počet muslimů zvýšil na 100 000, v současné době islám vyznává 1,5 miliardy obyvatel světa.

62 komentářů:

  1. Tak toto čtení není moc potěšující. Spíš hrůzná budoucnost lidstva pod nadvládou primitivních barbarů. Já bych všechnas náboženství zrušila, myslím církve. Ať si každý věří v co chce, ale doma v soukromí a nezatahuje do toho jiné lidi. Nic dobrého z toho nikdy nevzniklo- nikde.

    OdpovědětVymazat
  2. Růža má na jednu stranu pravdu, na tu druhou se ti to podařilo napsat fakt dobře. Nic podobného jsem ještě nečetla, tematicky ani stylisticky.

    OdpovědětVymazat
  3. Díky za shrnutí - knížku bych asi nečetla a tak jsem si tvým článkem ráda rozšířila obzory hezký den. Zuzana

    OdpovědětVymazat
  4. Když to tak vezmu kolem a kolem měl islám spousty shodných problémů z raným křesťanstvím. Ježíš také zůstával dlouho nepochopený a velmi pomalu přesvědčoval lidi aby se odklonili od starých bohů a přešli jen k tomu jedinému. A kolik obětí na životech bylo za celou éru christianizace, to jde taky do miliónů. Stejně násilné prvky mají obě náboženství byť se snaží obě ukazovat na venek svou hodnou tvář pokud jim přikyvuješ ale běda když nesouhlasíš. Takže suma sumárum, já prostě říkám že náboženství je zlo. Ať je to islám nebo křesťanství.

    OdpovědětVymazat
  5. Janinko, moc Ti děkuji za zprostředkování tohoto textu. Obdivuji Tě, že jsi se do té slátaniny dala a že jsi ji překonala.

    OdpovědětVymazat
  6. Gratuluji k trpělivosti přečíst si Korán a děkuji za praktické sepsání základů tohoto "mírumilovného náboženství".

    OdpovědětVymazat
  7. Jani, máš můj hluboký obdiv za to, že jsi to dokázala přečíst a ještě větší, že jsi to takhle zajímavě a i poutavě sepsala. Neměla bych sílu to číst, stačilo mi, když jsem v pátek v Luxoru na Václaváku na jednom z nejvíce viditelných míst, kolem kterého projdou snad všichni, kteří si jdou koupit knížku, viděla vyskládaný Korán v počtu několika set. Většinou na těchto místech bývají novinky a vejde se sem klidně dvanáct titulů. Ted' jen Korán. Šla jsem s vnučkou a v duchu si říkala - proč? A pak jsem se zamyslela nad tím, co čeká ty malé, kteří ještě ničemu nerozumí.

    OdpovědětVymazat
  8. [4]: Promiň Vendy, ale tady ti budu hodně odporovat, protože přirovnáváním křesťanství k islámu poněkud sčítáš hrušky a jablka.

    OdpovědětVymazat
  9. [1]: Mně náboženství nevadí, každý, ať si věří v co chce, třeba v marťany s třiceti chapadly . Mně vadí, když se ve jménu náboženství páchají skutky, které se mi z duše příčí.

    OdpovědětVymazat
  10. Jsi dobrá, že jsi se tím prokousala a dokázala to hezky přehledně sepsat.  Je to dost smutné čtení. Bez trochy naděje. A to je to, co mě děsí. ..

    OdpovědětVymazat
  11. Jani, ospravedlňujem sa za slovný vodopád

    OdpovědětVymazat
  12. [11]: Já jsem nikde netvrdil, že křesťanství někdy nebylo prosazováno násilím. O tom ani nebyl můj komentář.

    OdpovědětVymazat
  13. Máš mou úctu. Taky už jsem se do takového čtení chtěl pustit (a nepustil, protože se vždycky našlo něco lepšího ke čtení ), ale to bylo ještě v době, kdy nebyl islám tolik v mediálním kurzu.

    OdpovědětVymazat
  14. [9]: Utlouci sluníčkáře argumenty ovšem nemáš šanci, protože sluníčkáři žádné argumenty druhé strany neberou a klidně zpochybní i to, co je nezpochybnitelné.

    OdpovědětVymazat
  15. [15]: Já bych čtení Koránu u nás zavedl jako povinnou četbu na školách. To aby lidi a zejména ženy dopředu věděly, co je čeká.

    OdpovědětVymazat
  16. Koukám, Janinko, že už se připravuješ... Na podobné čtení nemám žaludek, tak ti děkuji za zkrácenou verzi.

    OdpovědětVymazat
  17. [18]: Čau Zákulo. Vy na vesnicích to budete mít dobrý, protože tam se ti machometáni zrovna moc nepohrnou. Nejdříve totiž obsadí města, protože z vesnic by to měli daleko na sociálku pro dávky.

    OdpovědětVymazat
  18. [14]:Vlastne porovnávame neporovnateľné, uznávam...

    OdpovědětVymazat
  19. [15]: Možná ti to tak připadá, ano jsou náboženství která jsou laskavější, ale když se podíváš do historie tak se vždy největší a nejbrutálnější střety mezi lidmi byly ve jménu Boha. Když to vezmeš od Říma, křesťani byly házeni lvům, ukřižovávali se. To by ještě nebylo tolik obětí, ale dál. Křížové výpravy (bohužel už tenkrát se machometány nepodařilo vymýtit). Bitva na Bílé Hoře a 30.letá válka. Čarodějnické procesy, i když ty nebyly primárně o náboženství ale kdo byla inkvizice? Církevní hodnostáři .... Upálení JanaHusa,  Kalvína, Luthera  a tím pádem u nás následné husitské války.... Později za Marie Terezie turecké nájezdy na Evropu. V dnešní době  veškeré konflikty na Blízkém a Středním východě.II.světová válka a vyhlazování Židů, tady šlo spíš o zvrácenou Hitlerovu duši ale pogromy na Židy byly odjakživa. A proč? Protože vyznávali jiné náboženství než druzí. V Africe Mali, Somálsko a další. Všechno jsou to střety náboženské, muslimové se snaží vyhladit křesťany a naopak. Mysli si o mě co chceš, ale já na církvích a náboženství opravdu nevidím nic dobrého. Jediné malé plus mají za klášterní špitály a školy.

    OdpovědětVymazat
  20. [8]: Psala jsem to v tom smyslu, že obě náboženství měla podobné začátky. Nesrovnávala jsem už to jak se které náboženství vyprofilovalo později. Když se zrodilo křesťanství také měl nejdřív Ježíš své nasledovníky jen v pár apoštolech, stejně jako Mohamed. A také se setkávali oba s nepochopením. To měla společné. Samozřejmě že další cesty obou náboženství se už diametrálně rozešly. Jak jsem psala, a jak se nelíbilo Petrovi a na to má nárok, pro mne jsou náboženství zlo. Je jen minimum takových která lidi k ničemu nenutí. A v jejichž méně se nevraždilo a nevraždí.

    OdpovědětVymazat
  21. [22]: Křesťanství a islám mají společné pouze to, že jsou postaveny na společném začátku, tedy na praotci Abrahámovi, který je společný pro judaisty, křesťany i muslimy. Proto jsou označována jako náboženství Abrahámovská.

    OdpovědětVymazat
  22. [21]: Kdyby to tak bylo, stačilo by "zrušit" náboženství a na zemi by nastal skoro ráj. Ale je to stejné, jako představa, že napravíme společnost zrušením politiky . Já bych to viděl jinak - čím víc se mixuje náboženství s politikou, tím větší to bývá průšvih.

    OdpovědětVymazat
  23. [24]:V tom máš pravdu, povětšinou to bylo vždy spojené s politikou, ale největším podněcovatelem vždy byla církev. Ta tahala za nitky veškerého dění, a pokud se našel slabý panovník byl to o to větší průšvih. Jedině snad když vládl Karel IV. dokázal si s ní poradit v celé říši a taky za jeho vlády najdeš tehdejší Evropu za středověku asi vůbec nejklidnější.

    OdpovědětVymazat
  24. [16]: Rozmohl se nám tady takový nešvar a mně to zkrátka nedá, abych se pokusil ho uvést na pravou míru :) Věřím, že jste tím sluníčkářem a volem nemyslel mě (protože jak bude jasné z následujících odstavců, musíte mluvit dle slov ve Vašem komentáři o někom jiném), ale vzpomněl jsem si na dosti podobnou záležitosti, která byla řešena na Vašem blogu zde: http://malkiel.blog.cz/1510/neprijemne-prekvapeni - přesněji se to týká komentáře č. 26 a mého v reakci č. 29

    OdpovědětVymazat
  25. No, Jani, přiznávám, že jediné, co jsem nepřečetla celé, bylo Mohamedovo jméno. Jinak prostě ... obdiv, že máš sílu tyhle věci číst, ačkoliv na druhou stranu má člověk alespoň trochu pojem o tom, proč a co je vlastně islám a vše s ním spojené. Což ale neznamená, že to přijmu za své, naopak - jsem ateistka a ateistkou, doufám, zůstanu. Jediné, v co opravdu věřím, je zdravý rozum a ani ten nikdy není stoprocentní. Musím tedy aspoň doufat, že fanatici jakéhokoliv ražení a víry budou izolovaní a nebudou škodit ostatním. Že jsem naivní? to vím už dávno, ale doufat mi to nebrání ...

    OdpovědětVymazat
  26. Mám chuť si trošku zarýpat, jako že podle Tvého textu nebyl Mohamed až tak „samozvaným“ prorokem (zní to, že ho tak primárně označily jeho žena a její sestřenice) nebo si povzdychnout, proč Alláh a ne Bůh (ono to dobře odlišuje, jestli mluvíme o křesťanství nebo o muslimství, na druhou stranu, jak asi tak nazve arabský křesťan Boha?). Hlavně ale obdivuji, že jsi Síru přelouskala, a držím palce, ať časem přelouskáš i zbytek. Já se na Korán a spol též chystám, ale zatím louskám Bibli :)

    OdpovědětVymazat
  27. Stačilo mi přečíst si různé příběhy týkající se kolonizací krajin-lidí, Pak Kámen a bolest o období, kdy žil a tvořil Michelangelo Buonarotti, Jiráskovy romány Temno, Bratrstvo, Bratříci, od Mór Jokaie Synové muže kamenného srdce, třeba Křižáky,v poslední době vycházející kriminální případy od Lyndsay-Davisové z doby říše římské, všude byla zapletená nějaká církev. Anglii se asi docela vrací ta kolonizace různých zemí, jenže za činy předků to odnesou potomci.

    OdpovědětVymazat
  28. [15]: Děkuji ti. Louskám už nějakou dobu, snad dolouskám .

    OdpovědětVymazat
  29. [4]: Ježíš přesvědčoval, ale nezabíjel. Nebo našlas v nějakém období jeho života chvíli, kdy někoho zabil, ve jménu víry? To, že křesťanství později zneužili lidi a pod jeho praporem se dopouštěli zvěrstev, za to můžou znovu a opět lidi. V desateru je Nezabiješ, což je dost podstatné - pokud zabili, udělali odsouzeníhodný čin.

    OdpovědětVymazat
  30. [12]:Bible starozákonní je hrozné dílo, to uznávám a taky jsem z toho byla rozhozená. Bible novozákonní už nabízí něco víc a i když tam bylo pár věcí v rozporu, přesto v něm byl jasný motiv nenásilí. To, že lidi ve jménu Boha v pozdější době páchali zlo a hrozné věci, nezavinil Bůh, ale lidé. A proč že nezasáhl? No, jedním z důvodů mohl být, že lidem nechal možnost volby. Jen teorie, nechci se hádat...

    OdpovědětVymazat
  31. [33]:Já jsem neřekla že Ježíš někoho zabíjel. Jak už jsem psala v jiném komentu jen jsem napsala že obě náboženství měla obdobný začátek.

    OdpovědětVymazat
  32. [34]: Moc děkuji za komentář .

    OdpovědětVymazat
  33. Dnes na mne vykouklo z facebooku:

    OdpovědětVymazat
  34. [37]: Jo, to je docela trefný. Tenhle citát (nikde jsem nenašla oficiální zdroj citátu, nicméně vzhledem k tomu, že Voltaire napsal drama Mohamed, je velice pravděpodobné, že tato slova řekl) vešel do povědomosti díky jednomu rakouskému řečníkovi, ten za to, že Voltaira citoval, dostal pokutu a podmínku - tady je celý článek - http://neviditelnypes.lidovky.cz/glosa-spravedlnost-nebo-politicka-razie-fd9-/p_spolecnost.aspx?c=A151125_162526_p_spolecnost_wag.

    OdpovědětVymazat
  35. [38]: Což je docela katastrofální, protože pokutovat za pravdu, nebo za pouhou citaci klasika, to už je na pováženou a ukazuje to, kam se tahle společnost ubírá.

    OdpovědětVymazat
  36. [27]: Nemám nejmenší důvod církve hájit (i když se vlastně stále ve své argumentaci omezuješ jen na křesťanství a islám, jejichž činy vydáváš za obecné činy náboženství. Ale možná je dobré podotknout, že i když máme dost důvodů ke Karlovi IV. vzhlížet, byl to mimo jiné i panovník, který byl s církví spojený jako málokterý jiný, doslova prorostlý takovým způsobem, že i na jeho dobu to bylo kromobyčejné.

    OdpovědětVymazat
  37. [26]: Ach jo, už je to tady zase, hovory o pravdě a nepravdě.

    OdpovědětVymazat
  38. To s tím nastavením druhé tváře nemůže být chápáno jako skutečný fyzický akt, nýbrž se jedná pouze o jedno z mnoha podobenství, kterými se často Ježíš vyjadřoval.

    OdpovědětVymazat
  39. [29]:Takže ještě jednou, s přesným určením.

    OdpovědětVymazat
  40. Teda Janinko, to je excelentní. Tvůj obdivuhodný článek jsem si s velkou chutí přečetla a děkuji za něj. I komenty jsou velice zajímavé... Já bych k tomu řekla jedno. Děkuji, že "zatím" můžu děkovat. Evropa se žene do záhuby a cesta do pekel bývá velmi rychlá a přímá.

    OdpovědětVymazat
  41. [40]: Asi jsem možná až moc zaujatá, a je fakt že náboženství je víc odnoží než jen islám a křesťanství. Jen ty ostatní se tak nepletou do politiky a není kvůli nim tolik neštěstí. Karel IV. byl nadmíru zbožný, to ano, nicméně spolu s Arnoštem z Pardubic nepáchal tolik zla kvůli víře, (naopak jí využíval ke zlepšení situace v říši)Naopak to co se páchalo třeba ve Španělsku bylo něco jiného. Španělský dvůr byl vždy proslulý svou bigotností a církevní nesnášenlivostí a tím že vladař byl de facto loutka kterou vodili biskupové a kardinálové. Vím, tohle jsou všechno věci které nejsou úplně černobílé, leč prostě já si nemůžu pomoct ale na církvích nevidím nic za co bych je chválila. Prostě se za nimi celými dějinami lidstva táhne mrtvolnej smrad. A velká traumata lidí. Takový je můj náhled a takový zůstane. A jen mne v tom utvrdilo ono nynější napadání jedné naší televize za manipulování lidmi. Kde je ona slavná a vyžadovaná křesťanská pokora?

    OdpovědětVymazat
  42. [41]: Ale vůbec ne, já nikdy nezpochybňoval, že pro šíření islámu tekla krev a že i násilná cesta má oporu v Koránu. Ani že se Muhammad svými činy a veršy v Koránu pouze usmíval na všechny kolem něj a tím že se islám rozpínal. Přepadalo se, kradlo se, zabíjelo se. Donucovalo k placení daní, konvertování apod. Kdyby ne, tak bychom dneska asi o islámu ani nevěděli, že něco takového vůbec existovalo - což není omluva pro ta zvěrstva, jen konstatování :) Ani proti článku Janinky se nedá snad nic říct, s tím vůbec problém nemám.

    OdpovědětVymazat
  43. [38]: [39]: On ani tak nebyl problém v tom, že někdo citoval Voltairea o tom, jak se dívá na Korán, ale v tom, když někdo veřejně na demonstraci prohlásí, že "Každý muslim je potenciální terorista". Kdyby si odpustil tenhle paušální hanlivý výrok na adresu náboženské skupiny, nemusel by se žádný soud ani konat. V tom zjednopytlování byla potíž - to řekla i samotná soudkyně podle salzburských novin (Salzburger Nachrichten).

    OdpovědětVymazat
  44. [43]: Nikoliv, na obraně podle mě nic nemorálního není (ač se nabízí otázka, jak mám tedy chápat to podobenství o nastavení druhé tváře).

    OdpovědětVymazat
  45. [44]: Děkuji ti, Valin, komentáře jsou opravdu zajímavé a inspirující. Pevně věřím, že není ještě tak zle .

    OdpovědětVymazat
  46. Tak teď je mně už jasný příměr "dštít síru" :)

    OdpovědětVymazat
  47. Po přepsání a následnému smazání asi tří komentářových reakcí jsem to omezila na závěrečné - ještěže pro ně nejsme tak lukrativní a snad proboha se stane zázrak a tahle šílenost se zvrátí. Pořád doufám ve zdravou nasranost lidí, kteří se opravdu vzepřou - což je věc, kterou asi mocní blbci tohoto světa do svých plánů nezahrnuli, neb počítají s konstantami.

    OdpovědětVymazat
  48. [48]: To bychom mohli vést ještě dlouhé polemiky na toto téma. Tak to tedy zestručním.

    OdpovědětVymazat
  49. Uff... tak toto bola iná šálka kávy! Máš môj obdiv, že si sa dala na čítanie Koránu a zobrala si islam takýmto "útokom" k pochopeniu. Ja som kresťanka a Bibliu som ešte ani raz nemala odvahu čítať. Nie to Korán. Som za to, aby každý veril v to čo chce, čo ho robí šťastným a slobodným... ale nemalo by to zasahovať k ostatným a nútiť ich, aby presne vyznávali to, čo  on a vtedy, kedy on. Toľko krvi čo sa kvôli náboženstvám (islamským, či kresťanským, židovským) už prelialo nemá hraníc. A je jedno, či to bolo v roku 600 a viac a teraz v roku 2016. Ľudia sú stále rovnako zvrátení a vo svojej podstate egoistickí, ak nedokážu žiť po boku druhého len tak - bez tlaku.

    OdpovědětVymazat
  50. [51]: Děkuji. S tou sírou mě to napadlo taky .

    OdpovědětVymazat
  51. Janinko,to se to vzdělává, když to někdo celé přelouská a učiní přehledný výcuc ! Přiznám se, že bych se k přečtení Koránu, Síry a Šaríi asi nepřemluvila, i když jsem přesvědčená, že bychom měli vědět, oč se jedná. S biblí mám také problém a když byl syn malý, zakoupila jsem za účelem vzdělání celé rodiny Dětskou bibli, kde je to pěkně polopaticky napsané. Tak jsem předčítala nějakou chvíli, pak moje snaha vyšuměla a nakonec jsme skončili u Káji Maříka Až přelouskáš i bibli a napíšeš výtah, určitě budu mezi prvními nadšenými čtenáři!

    OdpovědětVymazat
  52. [56]: Ivo, vůbec si nejsem jistá, jestli se k té Bibli někdy dostanu, a jestli jo, tak to bude echt výcuc. Budu se snažit stihnout to do své smrti .

    OdpovědětVymazat
  53. [57]:Jani, kdysi jsem měla takové zjednodušené biblické příběhy s obrázky. Možná že coby dítěti mi nedělalo problémy tohle číst, připadalo mi to jako pohádky, jen jiné.

    OdpovědětVymazat
  54. [58]: Jsem netušila, že Starý zákon je takový maso. Tak to se na ně moooc těším. Někdy .

    OdpovědětVymazat
  55. Janinko co to máš za fešáka v záhlaví?

    OdpovědětVymazat
  56. [1]: Podle mě je pro náboženství je nejhorší, když je organizované. Velká skupina lidí totiž snadněji ovlivní další jedince a pak se to rozlejzá a rozlejzá... Ať si každý věří, čemu chce, doma si staví svůj oltářík či rovnou kapli, ale ať to nevyžaduje i po ostatních...  

    OdpovědětVymazat
  57. [60]: Ovečku vystřídal Yoda, doma máme takové Star Wars období .

    OdpovědětVymazat

Milí čtenáři, děkuji vám za nakouknutí a komentář :).