Veselý Zajíc Vyskočil, Tvrdý Bobek Vytlačil...


Oči mě pálí, ale nelituji. Právě jsem přelouskala databázi čítající 10000 nejčastějších českých příjmení (upřímně, nechci vidět, jak vypadá ta s méně častými). Kromě toho, že jsem se u toho náramně pobavila, mě to také utvrdilo v tom, že ať si říká, kdo chce, co chce, čeština je nádherně barevným jazykem.

Poznatek č. 1: blahořečím tomu, kdo mě seslal do "spárů" mého manžela, díky němuž se můžu jmenovat docela obyčejně.
Poznatek č. 2: ten, kdo vymýšlel ve své době to či ono příjmení, musel být buď člověkem se smyslem pro humor, nebo pomstychtivým hajzlem.
Poznatek č. 3: česká příjmení jsou plná zdrobnělin, jeden by skoro řekl, že nečte seznam, ale pohádku...

Níže uvedená příjmení jsou ta, která mě zaujala na první pohled. Patří sice mezi těch horních deset tisíc, ale vetšinou se jejich četnost pohybuje mezi 190 až 500 nositeli. Pro lepší přehlednost jsou rozdělena do specifických skupin:

Říše zvířat:
Kočička, Ovečka, Krtek, Husa, Myšička, Los, Havran, Koťátko, Kocour, Myška, Králíček, Papoušek, Kozlík, Rybička, Hřebec, Kukačka, Krůta, Pták, Mourek, Čuba, Kuřátko, Veverka

Říše hmyzu:
Brouček, Komár, Žížala, Chrobák, Červík, Blecha, Škvor, Chroust, Moucha, Včelka, Mol, Kobylka, Červ

Říše lidí:
Dědeček, Babička, Chlapec, Nájemník, Vévoda, Černoušek, Klouček, Osoba, Farář, Pán, Rom, Herodes, Harant, Baron, Švagr, Doktor, Hrobař, Perníkář, Lapka, Holič, Švadlenka, Závodník

Věci kolem nás:
Hrneček, Vařečka, Vidlička, Peřinka, Provázek, Pytlíček, Poduška, Kočárek, Puška, Střecha, Lopata, Prkno, Kulička, Prášek, Pytlík, Štětka, Klíč, Kadidlo, Komín, Zvonek, Padělek, Kšanda, Pípa

Něco do bříška:
Tvarůžek, Vomastek, Klobása, Pivko, Koláček, Houska, Kobliha, Pečínka, Knedlík, Máslo, Řízek, Buchta, Kapusta, Česnek, Hruška, Švestka, Řepa, Borůvka, Meloun, Salát, Buřt, Oplatek

Z luhů a hájů:
Houba, Kytka, Hřib, Voda, Kopec, Hlína, Fialka, Konvalinka, Dřevo, Pastva

Prostory:
Kuchyňka, Komůrka, Pošta, Barák, Škola

Móda:
Čepička, Rukavička, Knoflíček, Kabelka, Klobouček, Kabátek, Holinka, Botka

Kdo z vás se pozná?:
Holomek, Chytráček, Falešník, Zmrzlík, Prudič, Vejlupek, Panák, Bambula, Smolař, Protiva, Kamarád, Mrkáček, Šikula, Buřič, Bulíček, Kacíř, Capouch, Slaboch, Lízal, Fňukal, Nemrava, Chudáček, Šereda, Šibal

Z pohádky do pohádky:
Obr, Bubák, Strašil, Diblík

Každý je nějaký:
Vlasatý, Zoufalý, Mrtvý, Nechutný, Zmrzlý, Drahý, Pětioký, Sladký, Hloupý, Hebký, Velký, Ženatý

Tělo i duše lidí a zvířat:
Chobot, Bulva, Puchýř, Ocásek, Rozum, Ledvina, Hlavinka, Zub, Malíček, Žaludek, Pupík, Nožka, Žíla, Noha

Neidentifikovatelné:
Ženožička, Hatlapatka, Tlačbaba, Vrzáček, Podškubka

Bez komentáře:
Babinec, Kokotek, Píč, Šoustal, Šuk, Jebavý

Jména:
Jan, Jára, Žofka, David, Janča, Ondra, Honzík, Máša, Prokůpek, Matýsek, Barborka, Šárka, Maruška, Sára

Ostatní, nezařazená:
Trampota, Hubička, Bezstarosti, Hrůza, Špína, Šklíba, Požár, Blabla, Klik, Nevím, Vítámvás, Věříš

Pokud u vás můj "výtah" vyvolal alespoň malý úsměv na tváři, jsem tomu ráda :).

34 komentářů:

  1. Já se chci jmenovat Mrtvá Ale nejvíc mě rozsekal Tlačbaba (nevím proč) a celá poslední kategorie.

    OdpovědětVymazat
  2. Malý úsměv? Já jsem smíchy bušila hlavou do klávesnice! Není to náhodou vymyšlené? Chudáčci (neoslovuji nyní osoby s tímto příjmením ) ti, jenž se některými z těchto výplodů můžou "pyšnit". Jak se asi žije se jménem Veronika Pětioká či Jan Blabla? ^^ Kde to můžu sehnat?

    OdpovědětVymazat
  3. Ach ano, čeština je krásný jazyk. A jak si tak čtu ta příjmení, jsem ráda, že se jmenuju tak, jak se jmenuju. No; Šoustal, Kokotek, Šuk, Hatlapatka, Blabla, Mrtvý... S nositeli takových jmen hluboce soucítím.

    OdpovědětVymazat
  4. vážně mně to dost rozesmálo děkuju za článek

    OdpovědětVymazat
  5. jj občas se někdy divím některým přijmením. Spíš mě zajímá, co ti lidé měli za předky..

    OdpovědětVymazat
  6. V každé z kategorií jsem objevila minimálně jedno jméno z mého okolí...

    OdpovědětVymazat
  7. Musím říct, že mnoho pár lidí s některý, z těchto příjmení znám. A co třeba Konvička, Hlavička, Hlavatý, Zvoníček, Chlápek či Hroch?  Překvapilo mě, že takový Rom je jedním z nejčastějších příjmení. Ani si možná neuvědomujete, co mají lidé s těmito jmény za problémy a jaké mnohdy trapné situace můžou nastat při představování.

    OdpovědětVymazat
  8. V brně jeden čas bývala i cestovní kancelář Zabloudil. Ale moc dlouho nevydržela

    OdpovědětVymazat
  9. priezviska vedia byt kuriozitne podla mna je to prezivka nasho predka, ktory si nejakym skutkom ju zasluzil

    OdpovědětVymazat
  10. Janinko, děkuju za tvůj článek. Opravdu od srdce jsem se smála (ač mám k tomu ted' pramálo důvodů). Některá uvedená jména jsou mi povědomá. K nám do práce chodí pan Šoustek a je na své jméno náležitě hrdý.

    OdpovědětVymazat
  11. [9]: a mě jsi připomněla představování dvou spolužáků na škole: Pěkný, Volná

    OdpovědětVymazat
  12. [9]: Něco podobného jsem už někde slyšela. "Dobrá, těší mě" "Já jsem Lepší"

    OdpovědětVymazat
  13. [2]: Doufám, že klávesnice přežila!

    OdpovědětVymazat
  14. Kam chodíš na ty originální články k TT? Tak budeš opět v mém žebříčku.

    OdpovědětVymazat
  15. Úžasný přehled! Muselo to dát dost práce! Úvodní říkanku Veselý Zajíc Vyskočil... atd. už jsem kdesi slyšela, a nemá chybu. Ale tvůj rozpis a tvoje rozpitvání jmen je bezchybné...

    OdpovědětVymazat
  16. známjeden nesezdaný pár Štětka- Hajzlerová

    OdpovědětVymazat
  17. Nechtěla bych se jmenovat třeba Blanka Protržená, Tomáš Jedno, mít příjmení Nechutná nebo kdybych měla plochý hrudník Prkno Ach, ta čeština je krásná. A bývalý spolužák mámy je Petr Pán

    OdpovědětVymazat
  18. Chci se jmenovat Hatlapatková! Já mám takové divné nicneříkající příjmení, nad jehož významem přemýšlím už hrozně dlouho a pořád jsem na nic nepřišla. Teda našla jsem v něm po důkladném rozboru slovo on. Hatlapatková by bylo mnohem hezčí.

    OdpovědětVymazat
  19. Ještě jsem četla jednu povídku z Namlouvání, kde on (student) se jmenoval Láska a ona (učitelka) se jmenovala Velká.

    OdpovědětVymazat
  20. [19]:[20]:[21]:[22]: Některé vaše příklady a spojení příjmení jsou naprosto úžasné, díky vám za ně. Petr Pán, drsný...

    OdpovědětVymazat
  21. Moje příjmení tam není Ale když tak čtu ty kombinace, my máme třeba na dvd dva filmy vedle sebe - "Velký" a "Duch" To ale není nic proti Velké Lásce Můj přítel se jmenuje Nesnídal a strašně si na to stěžuje, co já vím proč

    OdpovědětVymazat
  22. Některým jménům až těžko věřit Znala jsem jednu paní, jmenovala se Hana Bezstarosti

    OdpovědětVymazat
  23. Blažena Vítámvásová =D29. února 2012 v 22:38

    Chudák pan Mrtvý, Bubák, Nevím a Věříš Ale fakt lutujem pani Vítaámvásovú     

    OdpovědětVymazat
  24. Přidejte si i přijmení, které jsem dostala od manžela - Bezchlebová, taky originál a moc často se nevidí

    OdpovědětVymazat
  25. Jani, teď jsi mě dostala! Ten název!!! Děda mi tohle taky vždycky říkal, byl to nějaký fotbalový tým... A já to často říkám Hanbalánkovi, jen tak to pronesu, on to nezná!!! Tak jsem si myslela, že si to snad ten můj děda vymyslel.

    OdpovědětVymazat
  26. Mám kamaráda, který se jmenuje Tomáš Pech a můj manžel kdysi představoval v práci paní Suchou a pana Mokrého

    OdpovědětVymazat
  27. A zkuste oslovit pána, který se jmenuje Píč...

    OdpovědětVymazat
  28. [30]: Pozdě, ale přece, díky za přečtení, doufám, že sis to užila stejně, jako já .

    OdpovědětVymazat
  29. Neskutečné :-) Teda bezva nápad! A věřím, že obrovský kus práce... Perfektně se ti to povedlo roztřídit a sesumírovat! Klobouk dolů...

    Teď ještě z toho udělat výhledově nějaký příběh, pohádkový nejlépe :-)

    Co mě docela zaujalo, že ty zdrobněliny jsou hlavně u MÓDY :-)
    A líbí se mi příjmení Blabla :-) (krom jiných, dostal mě i Pětioký)

    OdpovědětVymazat

Milí čtenáři, děkuji vám za nakouknutí a komentář :).