Seniorské perličky


Často se setkávám ohledně mého zaměstnání s názorem "Já bych to dělat nemohl/a". Na mou otázku "Proč?" ale nedokáží odpovědět jinak, než "Já tě fakt obdivuju". Ono ale není co obdivovat - je to práce jako každá jiná, jen s tím rozdílem, že tahle je zároveň i mým koníčkem a druhým domovem. Steve Jobs mi nikdy dvakrát sympatický nebyl, mám ale ráda jeho výrok "Jediný způsob, jak dělat dobře svojí práci, je milovat to, co děláš." A já to fakt miluju, a je jedno, jestli to jsou naše rozhovory, aktivity, obejmutí beze slov, držení se za ruku, utření slziček, nebo jestli si jen zahraju na vrbu. A nejkrásnější na tom všem je, že za to vůbec nic nečekáte, protože je to přece vaše práce, a stejně jste zahrnutí vřelostí a láskou od lidí, které mnohdy znáte jen chvíli. Představa více či méně nemohoucího starého člověka mnohé děsí, ale obava je to zcela zbytečná. Jsou to úplně obyčejní lidé, kteří se jen dostali do věku, který je často pro mladší ročníky strašákem. Bojí se toho, že se jednou dostanou do stejné situace a odmítají si tu představu připustit. 


Jenže když nahlédnou pod pokličku, zjistí, že to vlastně není zase tak úplně zlý. U nás v domově mám i klienty, kteří pobyt berou jako jednu velkou dovolenou a jízdu a maximálně si to užívají :). A i když je jejich věkový průměr téměř 90 let, humor je neopouští a dokáží vás snadno rozesmát - úmyslně s šibalskými pohledy, mnohdy s kamennou tváří, velmi často nevědomky konkrétní situací, kterých jsem pro vás nasbírala nejvíce.  Ale pokaždé to stojí za to :).

V nemocnici při vyšetření zpívá Karel Gott píseň "Kdepak ty ptáčku hnízdo máš?"
"A není ten Kája nějak moc zvědavej?"

"Tak jak jste dopadla u lékaře?"
"Pan doktor mě opíchal. A jestli se mi to prej líbilo, může příště zase!"

"Dejte mi kafe a dvě deci červenýho!"
"Kafe vám udělám, ale s červeným vínem nemůžu sloužit..."
"To nevadí, tak mi dejte bílý!" 

"Paní Jano, já si pořád říkal, co je na vás divnýho, a už jsem na to přišel! Gratuluji! Doufám, že už má vyvinuté genitálie a že je to kluk!"
"Pane Otakare, to není kluk, ale tuk!"

Hudební vystoupení s lesním rohem:
"A ze kterýho lesa ten roh máte?"

Nová klientka přišla nedávno o manžela, se kterým byla 67 let. Mojí snahu o pochopení "Jsem s manželem 25 let a nedovedu si představit...." rázně utnula "A to jste se jako vdávala v deseti letech?"

Klient po chvíli sledování filmu, na který si zapomněl vzít naslouchátko:
"Ten film je němej?"

"Když umřel můj manžel, pěkně mě naštval. Mě tady nechal a sám si tam v nebi určitě užívá s nějakou ženskou! Až umřu, já mu dám!"

Klient si přitáhne mou tvář, jemně o ní otře tu svou a povídá:
"Takhle moje paní vždycky kontrolovala, jestli jsem správně oholen!"

Dvě klientky na konci chodby při jejich rituálním dýchánku ovoněném kapkou alkoholu:
"Jani, my bychom vám nalily, ale zrovna jsme dopily flašku, tady Olina dostala nějaký strašně drahý a silný víno..."
"Tak to bude asi portské, to já ráda!"
"Ještě tam na dně zbylo, ochutnejte, jestli je to ono!" 
Druhá klientka vytahuje ze schovky zpoza křesla prázdnou lahev a podává mi jí. Beru jí do ruky a začínají mi cukat koutky, pár kapek do víčka vydoluju, ochutnám, a už se smíchem dámám sděluji, že doufám, že si toho nenalily plnou sklenku, jak jsou zvyklé, protože během několika dnů vypily ve dvou sedmičku vynikajícího kubánského rumu...

36 komentářů:

  1. Janinko, vy nikdy nezklamete, je to nádherné to číst. A jak říkám, jít k vám do Domova je prostě paráda. Hana

    OdpovědětVymazat
  2. Tak ten rum na konci mě dostal! :D

    OdpovědětVymazat
  3. Jani, pokud je to aspoň trochu možné, je dobrá nálada i humor skvělá věc na jakémkoli místě. Tak proč ne v domově důchodců a někdy třeba i s tím rumem 😀 Měj se hezky, pá 🙋‍♀️

    OdpovědětVymazat
  4. Jéé tak to je hezký článek :) Pohladil po duši i rozesmál :) Věřím, že to není jednoduchá práce, ale když to někde bere jako ty.... Janinko jsi úžasná! :) A bude zase někdy článek o výtvorech?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Terezko, moc ti děkuji za milý komentář :).
      Článek o tvoření určitě bude, akorát se mi to teď střádalo trochu pomaleji, měli jsme několikrát v domově karanténu, tak jsme nic nemohli dělat, ale neboj, bude! :)

      Vymazat
  5. Tuhle práci nemůže, Janinko, dělat kde kdo. Ale jak tě šacuju, tys ta pravá. Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
  6. Kubánský rum na závěr mě opravdu pobavil :-).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mě též, obzvláště proto, že tyhle dvě klientky mám moc ráda, je s nimi zábava :).

      Vymazat
  7. Super, nejlepší je ten závěrečný rum. 🙂

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji :), rum tu v komentářích suverénně vede :D.

      Vymazat
  8. Tak to potesi na dusi

    OdpovědětVymazat
  9. Pití s mírou, pro starší ročníky nelze doporučit ku zachování zdraví!

    OdpovědětVymazat
  10. Prostě je vidět, že Tě ta práce opravdu baví. A Tvoji klienti jsou rádi, že Tě mají.
    Hezké dny, Jani !
    Hanka

    OdpovědětVymazat
  11. Na tenhle článek jsem se těšila od chvíle, kdy jsi ho zmínila v komentářích :-) A nezklamal! Lesní roh, němý film a rum mě dostaly do kolen :-D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji ti, jsem moc ráda, že článek splnil očekávání! :D

      Vymazat
  12. "Manžel si v nebi užívá s nějakou ženskou!" :-D Fakt pracuješ v domově seniorů? Ono to vypadá spíš na kabaret. :-) Tak, ať je vždy úsměvných zážitků více, než těch smutných. Všichni tě moc obdivujeme. ♥

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jo, je to domov seniorů :D. Ale občas si připadám, že hraju roli v nějaké cynické sarkastické po 22 hodině publikovatelné tragikomedii :D.
      A moc děkuji! :)

      Vymazat
  13. To jsou krásné příhody :) práce s lidmi je náročná, ale krásná. Nejupřímnější jsou děti a důchodci. Máme vlastně podobnou práci :) také mám z praxí spoustu úsměvných příhod. Starám se o prarodiče (babička má Alzheimera a děda Parkinsona). Mamka mě vždycky chválí, že to s nimi hezky umím. Je to podobné jako s dětmi. Je potřeba trpělivost a hlavně láska <3

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Leničko, moc krásně jsi to napsala, stěží bych to dokázala lépe :). Držím pěsti, ať to s babičkou a dědou zvládnete, vím, že je to nesmírně těžké.

      Vymazat
  14. Pobavilo, nejlepší s rumem, takový Jack Sparrow v sukních :D

    Smile Thess

    OdpovědětVymazat
  15. Jani, pořád říkám, že stáří je k něčemu dobré. Když něco heftnu před našimi, kroutí očima a jen říkají: no, babi, ten tvůj humor je opravdu hodně černý. No a co? Nemusí mi už záležet na tom, co si kdo o mě myslí. Jsem ráda, že při vší té bídě stáří máš aspoň někdy radost. Zasmát se něčemu je radost... Kdyby něco , kam se mám přihlásit, abych měla takovou "pečovatelku" jako jsi ty?☺♥

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Růženko, s mými seniory je vážně někdy sranda a zřejmě jsou ze stejného těsta, jako ty, černý humor jim opravdu nechybí :). Tebe bych za klientku měla ráda, ale měla bys to opravdu hodně z ruky :D.

      Vymazat
  16. Janinko, to je důležité se zasmát. A nejlepší jsou ty nevinné vtípky, co vzniknou omylem. Ať si i nadále smíchem prodlužujete život .-)

    OdpovědětVymazat

Milí čtenáři, děkuji vám za nakouknutí a komentář :).