Zasněžené plivátko


Víte, jak se pozná Pražák od Jablonečáka?

Pražák: "Jé, už sněží!"
Jablonečák: "Jé, už nesněží!"

A je to tady. Po loňském roce, kdy k nám byla zima vlídná a my tak dočista zapomněli, co znamená slovo sníh, začalo sněžit. A jak bývá zvykem, všichni jsme tím bílým nadělením byli zaskočení. No kdo by to v lednu a na horách asi taky čekal, že jo? A jako pokaždé, tak i tento rok jsem z hloubi duše litovala silničáře, kteří v té chumelenici nemohli najít silnice a tak jezdili zcela nekontrolovatelně a zmateně se zdviženými radlicemi sem a tam a tam a sem... Ale abych si z nich jenom neutahovala, musím uznat, že tento rok mile překvapili. Silnice našli už po třech dnech! Zato chodníky ti nešťastníci hledají už týden...

Můj vztah ke sněhu mí letití čtenáři již znají a vědí, že u nás nepadá sníh, ale sr...sajrajt. V souvislosti s ním jsem zažila už ledasco, kalamitu v říjnu, o Velikonocích, třímetrové sněhové mantinely, na které byly povolány Stalinovy ruce. Nicméně i ten sníh občas dokázal stimulovat mé šedé buňky, obzvláště z duše mi mluví písmenková povídka Sněhobílé svinstvo :).

Tento rok je ale můj vztah ke sněhu jiný. Tiše trpím, vnitřně křičím a nadávám, ale za to, že se to bílé studené stále sype, jsem ráda. Potřebujeme totiž vodu. Hodně vody. Jablonecká přehrada má po dlouhotrvajícím suchu o milion kubíků méně, než před rokem a hladina je asi o tři metry níže, než je normální stav. Přitéká do ní kolem 10 litrů za vteřinu, zatímco minimální odtok je litrů 66. Z naší překrásné přehrady se tak stalo pítko pro ptáky. Břehy odkryly pláže, za které by se nemuselo stydět ani přímořské letovisko, ale kdo by chtěl relaxovat u plivátka?

Ale i to plivátko má své kouzlo, když je zasněžené.
Budu tiše doufat, že nám ho tající sníh z hor na jaře zase naplní...


61 komentářů:

  1. Panbuch tvé přání jistě vyslyší.

    OdpovědětVymazat
  2. O Jablonecku slyším skoro denně, jak vám tam připadá stále nový sníh.

    OdpovědětVymazat
  3. [1]: Jen aby na nás tam v nebi skrz ty koulovačky, stavění sněhuláků a lízání rampouchů nezapomněl!

    OdpovědětVymazat
  4. [2]: Teď sem se dívala z okna a náhodou po sedmi dnech přestalo sněžit!

    OdpovědětVymazat
  5. Jo Janinko reakce blogerů na to, že padá sníh a jejich články na titulce byly hodně zábavné. Například ne-pražák napsal titulek Počasí se zbláznilo! V texu psal, že počasí se zbláznilo, že v lednu sněží!

    OdpovědětVymazat
  6. [3]: Janinko a při vycházkách s tvými dětmi nezapícháváte čokoládové duté vánoční ozdoby ze stromečku hluboko do sněhu? Jo, to jsme s tátou jako holky vždy dělaly - cestou ven jsme zapíchli dutou čokoládovou ozdobu či salonku hluboko do vysokého sněhu, vycházka kol kolem trvala hodinu a při cestě zpět - jsme si tu zmrzlou čokoládu, která tam zůstala netknutě uschována - zase vyzvedly. Nevěřila bys, jak nám MOC chutnala. Přirodně zmražená ve sněhu, to byla pochoutka.

    OdpovědětVymazat
  7. Holt po subtropickém létě leckdo očekával i subtropickou zimu.. Tady v Polabí ale na rozdíl od Jablonce sněží a mrzne jako skoro každý rok "jen aby se neřeklo".... Fotky přehrady moc pěkné, že je postav, aspoň lépe zadrzi nápor při jarním tání...

    OdpovědětVymazat
  8. [8]: Filosofka říznutá romantikou též bohutel pražská i když na moravě rozená očekává, že mimopražstí odpoví:

    OdpovědětVymazat
  9. [9]: V Praze se pejsci nevy...ou hluboko pod sníh, ty zanechávají své naštěstí dobře viditelné!

    OdpovědětVymazat
  10. [10]: Oprava slova "bohutel", samozřejmě "bohužel"!

    OdpovědětVymazat
  11. [5]: Sugr, opravdu jsem se nad tvým komentářem pobavila, díky!

    OdpovědětVymazat
  12. [6]: Ne, tohle jsme nikdy nedělali, kluci si ozdoby strkají potají do mrazáku . Ale díky za tip, najdeme si nějaké neočůrané místečko a vyzkoušíme!

    OdpovědětVymazat
  13. [7]: Kéž by tomu tak bylo, minulý rok se poprvé přehrada po jarním tání nenaplnila podle limitů...

    OdpovědětVymazat
  14. [9]: V Jablonci to dělávají nejen pejsi...

    OdpovědětVymazat
  15. [13]: Janinko díky, ten druhý obrázek by se měl vyvěsit na titulku AK, aby pochopili i ti nejlepší blogeři, že když je zima, tak sněží, že na tom není nic divného!    Sníh přeci k zimě patří!

    OdpovědětVymazat
  16. [13]: Jo a díky moc za zaslání,

    OdpovědětVymazat
  17. [8]: Za mě nesolit, brodit se ráno prosolenou břečkou, která je vyšší, než moje boty, je opravdu lahůdka .

    OdpovědětVymazat
  18. [11]: Ó, vy se máte! My tyhle poklady různých barev a konzistencí objevujeme až po roztání .

    OdpovědětVymazat
  19. [18]: tím co frčí na VIP AK klubu na titulce Blogu cz. Sakra, nedopsalo se mi slovo a zase mi tam skáčou ty červené výstrahy, že nelze komentovat ať to zkusím později! A poté že nelze vkládat duplicitní komentáře!   

    OdpovědětVymazat
  20. [18]: Není zač! Vyzkoušíme určitě!

    OdpovědětVymazat
  21. [16]: Ale zase některé výjimky chápu, třeba když někde neměli několik let sníh a jsou z toho  nadšení, to jim brát nemůžeme .

    OdpovědětVymazat
  22. [23]: Svatá pravda, nadšení je třeba, byť z toho, že v zimě sněží. Moc jim to přeji.

    OdpovědětVymazat
  23. [22]: Z toho si nic nedělej, taky mi to tam skáče. Ale úplně nejvíc mě dnes na blogu pobavilo, když jsem ti vkládala v komentáři ty odkazy na obrázky. MŮJ VLASTNÍ BLOG mě vyhodnotil jako spam a žlutě na mě křičel, že až to povolí majitel blogu - JÁ! - tak se můj komentář zveřejní .

    OdpovědětVymazat
  24. [26]: Tomu se Janinko nedivím, on ví, že ty jsi postě fakt třída! a že si vlastně i sama od sebe musíš vyžádat povolení!

    OdpovědětVymazat
  25. Já ji mám nafocenou v létě ale  v zimě je krásná, má své kouzlo a vždycky, když hlásí něco o sněhu a Jablonci, vzpomenu si na Tebe že vy máte sníh a my nic

    OdpovědětVymazat
  26. Taky jsem za sníh ráda, i na Hané jsme měli fakt sucho.

    OdpovědětVymazat
  27. Nicméně takhle ráno (pozdě jsem vstávala) s hrnkem čaje si ty fotky prohlížet je romantika jako prase...

    OdpovědětVymazat
  28. [27]: No, spíš si připadám trochu jako nesvéprávná .

    OdpovědětVymazat
  29. [28]: Ona je krásná v každém ročním období, nejvíc se mi ale asi líbila, když nad ní byla mlha - http://moje-mozkovna.blog.cz/1607/mlha.

    OdpovědětVymazat
  30. [29]: Tam míváte ty zimy obzvláště mírné a léto zase pekelné...

    OdpovědětVymazat
  31. [30]: Já vstávala před šestou a to jsem si ještě říkala, jestli nejsem moc rozcapená vstávat takhle pozdě .

    OdpovědětVymazat
  32. Bydlím v podhůří Jeseníků, a ten sníh mě už tedy neskutečně vytáčí

    OdpovědětVymazat
  33. [36]: No jo, někdy to je s ním doslova peklo .

    OdpovědětVymazat
  34. Ad 26) Autospamerství, to je nyní nová vědní disciplína na filosofických fakultách.

    OdpovědětVymazat
  35. [40]: Že bych se přihlásila ke studiu? Leccos by mi to pomohlo objasnit .

    OdpovědětVymazat
  36. Praha hlásí něco přes 4°C a ze sněhu, kterého bylo poměrně dost - tedy na Prahu, je hnusná mokrá břečka. A i když nemám přehradu, ani jinou vodní plochu, nepočítám-li louži před garáží, poctivě jsem to svinstvo nahrnula na trávníky a záhony, které vodu také potřebují.

    OdpovědětVymazat
  37. Tady ve Středočeském u Prahy je to hrozné, já bych ráda zasněžený aspoň jeden týden, ale už zhruba dva týdny se tady opakuje jeden scénář: jeden den sněží brutálně celý den, v noci se oteplí, celou noc prší a ráno se probudím, kouknu z okna a ani vločka na zemi.

    OdpovědětVymazat
  38. Já si vždy přeji na zimu aspoň týden pořádného sněhu, pak se modlím aby to roztálo a už sníh nebyl

    OdpovědětVymazat
  39. Já jsem asi nějaký Kladensko-Ústecký hybrid. Mám radost, když sněží, ale mám radost, i když přestane. Hlavně když nemusím v té vánici stát.

    OdpovědětVymazat
  40. U nás to máme maličko spektrálně posunuté: Zatímco u vás ti bílý sníh aktivizuje šedé buňky, v Praze šedý sníh aktivizuje moje černé buňky .

    OdpovědětVymazat
  41. [42]: Tady jsou teď taky 4 stupně, ale to sněhu vůbec nevadí a vesele si padá dál .

    OdpovědětVymazat
  42. [44]: Přesně, tohle období mám vždycky kolem Vánoc .

    OdpovědětVymazat
  43. [43]: Taky jsme to měli ze začátku takové, ale většinou to nestačilo při oblevě celé roztát, takže pak to zmrzlo, na to napadlo znovu a bylo vymalováno. To bylo padavek na chodnících .

    OdpovědětVymazat
  44. [45]: Matýsek měl radost, když nasněžilo, tak že prý půjdeme bobovat. Položili jsme boby na sníh, on si do nich sedl, probořil se o půl metru a bylo po bobování . Tak jsme si postavili alespoň bunkr .

    OdpovědětVymazat
  45. [46]: Tobě aktivizuje černé buňky, mně někdy černé myšlenky .

    OdpovědětVymazat
  46. To by mě nikdy nenapadlo že se budeme zabývat v lednu sněhem 😂

    OdpovědětVymazat
  47. [52]: Třeba mám italské kořeny .

    OdpovědětVymazat
  48. [47]: Tehdy to plivátkem nebylo. Byla to parádní vodní plocha.

    OdpovědětVymazat
  49. Ten odtok by se měl zašpuntovat, ne? .

    OdpovědětVymazat
  50. [58]: Kdyby to bylo takhle jednoduché , to by ale byla bez vody zase část města, která je závislá právě na tom odtoku.

    OdpovědětVymazat
  51. No jo, u vás toho bílého je trošku víc než jinde! Jezdí k vám od nás jedna spolupracovnice - za rodiči, tak vypráví.

    OdpovědětVymazat
  52. [60]: Jo jo, je to tu mazec, hlavně teď, když všechno zmrzlo a nejde to technickým službám dostat z chodníků .

    OdpovědětVymazat

Milí čtenáři, děkuji vám za nakouknutí a komentář :).