Tvoření se seniory


Když se mě někdo zeptá, jaké mám zaměstnání, je pro mě nejvýstižnější a nejrychlejší vysvětlení "něco jako učitelka/vychovatelka v mateřské škole nebo školní družině, akorát v domově pro seniory" :). Svou práci miluji a není činnost, kterou bych v ní nějak zvlášť upřednostňovala nebo upozaďovala. Kdo mě zná, mohl by si myslet, že tou nejoblíbenější, kterou pro klienty připravuji, je tvoření, a přiznávám, v prvních týdnech jsem si to myslela taky. Po té, co mi u takové aktivity tekly čůrky potu i v místech, o kterých jsem si myslela, že to snad ani není možné (a to jsme na ní někdy dvě), jsem velice rychle změnila názor, a tak se teď staví na stejnou úroveň ostatním aktivitám. Kromě toho, že tvoření se seniory je velmi náročné fyzicky, vymyslet něco, co by při této činnosti nebylo příliš infantilní, u čeho by si senioři procvičili jemnou motoriku a co by je bavilo, je taky někdy tvrdý oříšek. Ale snad se mi to daří - klienti odchází spokojení a já jsem si jistá, že nikdy nesklouznu k vystřihování berušek a kytiček. A pokud mají nějaké naše výtvory nádech hravosti, je to úmyslné - většinou se totiž jedná o tematickou výzdobu či drobné dárečky pro pravnoučátka klientů nebo návštěvníky domova, které si mohou vyzvednout na recepci. Jen tak, pro radost  :).










48 komentářů:

  1. Jani, tohle je fakt paráda!!! Skvělá práce. Není nad to vymyslet práci, která má smysl a zároveň to staroušky baví. Činnost je nejlepší lék.
    Nedávno jsme pochovali manželovu babičku. Už dlouho jen ležela a byla bez zájmu o cokoli. Měli v domově také programy, ale spíš že někdo přišel, zazpíval.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani, mrzí mě vaše ztráta. Moc děkuji, u nás také máme programy, ale max. 1x-2x měsíčně, jinak preferujeme osobní kontakt.

      Vymazat
  2. Milá Janinko, ještě nedávno jsem netušila, kdo je aktivizační pracovník. Proč je pro život klientů důležitý, co vše jim do života přináší, čím jim život obohatí.
    Vaše práce je nad všechny pilulky světa.
    U nás mâme taková šikovná děvčata tři, mohu potvrdit, že práce je to převelice náročná.
    Ovšem za ten úsměv a jiskření v očích to stojí.
    Přeji ti hodně sil, radosti a spokojené klienty. / kdo by to byl řekl, kam nás život posune, viď :) /
    Zdraví a mává za zdravotnický úsek Blondýna.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Blondýnko a já mávám tobě! Jiřina z N.

      Vymazat
    2. Moje milá Blondýnko, já vždycky věděla, že jsme nějak napojené :).
      Děkuji ti za krásně hřejivý komentář a také ti mávám, protože zdravotnický personál, který to taky nemá zrovna dvakrát lehké, je u nás nesmírně důležitý, bez něj by to tam opravdu nefungovalo.
      Jsem ráda, že jsi nadobro nezmizela a pevně věřím, že jsi šťastná a spokojená :).

      Vymazat
  3. parádní, parádní, parádní.... moc se mi líbí ty obrázky dělané řetízkovou technikou, vídám je hodně na Pinterestu dokonce i v nail artu. Ale navěšené jsou ty kočičky stejně jak u Bobule ve školce ;-) Věřím, že tohle je pro ty staroušky hodně zábavné.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji, Vendy :). Obrázky mám provázkovou technikou, ale je to vlastně hodně podobné, no a kočičky... :D, máme v jídelně velkou síť, klienti jsou na ní zvyklí a výstavky svých dílek kvitují s povděkem :).

      Vymazat
    2. Ty obrázky mě taky zaujaly, říkala jsem si, jak se to tak dá nakreslit - a díky komentářům už vím. :-)
      To je dost dobré - jednoduché a přitom to tak pěkně vypadá. Budu to muset taky vyzkoušet :-)
      Našla jsem toto:
      https://www.youtube.com/watch?v=wAQH_q2C4R8

      Vymazat
    3. Nomi, je to vážně super - jednoduché, rychlé a ještě to vypadá dobře :).

      Vymazat
  4. Jani, práce je to náročná, ale pro klienty moc důležitá. Ne všichni dokáží být tak kreativní a staré lidi zajímavě zapojit. Měla jsem možnost sledovat tyto aktivity téměř čtyři roky a všechno je to v lidech. Jsi skvělá 🥰

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Evi, moc ti děkuji za milý komentář :). Máš pravdu, všechno je to v lidech, z doslechu vím, že není aktivizační pracovník jako aktivizační pracovník, rozdíly jsou někdy, bohužel, diametrálně odlišné.

      Vymazat
  5. Jani to je náročná činnost, ale tvorba je nádherná a obdivuhodná. Je perfektní, že se tito lidé dokáží nějak zabavit a navíc se jim dostává radosti z té tvorby. Děkuji Ti za tuto obdivuhodnou činnost a přeji všem hodně tvůrčích úspěchů.

    OdpovědětVymazat
  6. Jani je vidět, že svou práci vykonáváš s láskou a empatií. 🌹🌹🌹
    Kéž by vás takových bylo více. Máš můj hluboký obdiv.

    OdpovědětVymazat
  7. Týýjo, to je paráda :) Vymýšlet nové nápady na tvoření musí být už těžké. Musím říct, že ti senioři jsou teda velmi šikovní, víc než já :D A ty jsi úžasný a laskavý člověk, vždycky mi píšeš takové hezké komentáře, děkuji :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Terezko, děkuji ti :). Senioři jsou šikovní, ale spoustu věcí za ně musíme udělat my, bez toho by to nešlo. Je jen málo klientů, kteří by zvládli kompletně celý výtvor sami, ale mně to nevadí. I za cenu propoceného oblečení :D.

      Vymazat
  8. Janinko, dovol mi za ty lidičky ti tady, teď a hned poděkovat, až budu mít jednou sklerozu, už to neudělám. Jsi bezvadná a víme to dávno! Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jiřinko, se sklerózou jsi mě takhle po ránu opravdu pobavila :). A moc děkuji!

      Vymazat
  9. Janinko, to je ohromné! Věřím, že klienti se na aktivity s tebou moc těší. A všechny výtvory vypadají úhledně. V některých mandalách se, pravda, občas korálek otočil jiným směrem, ale všechno ostatní se krásně povedlo. Hned bych si vybrala. Moc se mi líbí ty sovičky ze šišek i bílé koně ve sněhu a vůbec všechno. Jsi úžasná a tví klienti taky. :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Oby, moc děkuji :). Už jsem to psala výše, hodně klientům pomáháme, spoustu věcí máme předpřipravených a nastříhaných, jejich ruce by to většinou samy nezvládly. Ale ta radost pak stojí za to :).

      Vymazat
  10. Nejvíc se mi líbí ti kocouři.
    Tvá práce je velmi záslužná.

    OdpovědětVymazat
  11. Parádní! Koukám na to vykuleně jak ty šiško-sovy :-)

    Docela by mě zajímalo, z čeho jsou ty čepičky sněhuláků?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji ti, Nomi :). Je to takový dvouponožkový sněhulák - tělíčko má potažené bílou ponožkou, čepička je ze špičky barevné ponožky a šála ze zbytku :D.

      Vymazat
  12. Pokud mají ty seniorky ruce schopné toto udělat je to moc dobré. Považuji tu péči věnovanou starým lidem za záslužnou, Janinko, tvoje schopnosti i radost z činnosti už znám a neustále obdivuji.♥

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Růženko, moc ti děkuji :). Chodí nám tam tvořit i jeden senior :), jsou šikovní všichni, jen se jim musí většinou pomáhat, některým více, některým méně, ale nic, co bychom nezvládli.

      Vymazat
  13. Obdivuji tu trpělivost, bez té by takové tvoření nešlo. Hodně záslužná činnost Janinko, protože i když jsou již neobratní, snaží se a domnívám se, že mnozí mají opravdovou radost a rozzáří se jim den. Přeji plno nápadů 👍.

    OdpovědětVymazat
  14. Moc pekne tvorenicko!U nas na urade probihaji prodejni vystavky vyrobku senioru, pred nekteryminkloboukndolu!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No a zde ty obrazky i ty kone, ale i dalsi..

      Vymazat
    2. To ano, s oblibou používám větu z Klubu seniorů z městského měsíčníku - "Dokážeme všechno, ale něco jen s vaší pomocí". A to platí i o tvoření :).

      Vymazat
  15. Inspirativní a krásné, jsi skutečně člověk na svém místě :-) Jen houšť a větší kapky!

    OdpovědětVymazat
  16. Teda, vy jste toho vytvořili. A takové parádní věci, jak od profíků .-) Někdy závidím, sekla bych s prací a šla dělat něco smysluplného :-) Janinko, přeji spoustu skvělých nápadů a skvělých klientů .-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji ti i za ně, snažili jsme se :). Cítila jsem se jako ty a tak jsem přetavila myšlenky do reality a našla odvahu s tou prací opravdu seknout. Doteď nemůžu uvěřit, že se mi tohle krásné děje :).

      Vymazat
  17. Toto je opravdu záslužná činnost. Je to zcela určitě náročné vše připravit tak, aby to bylo pro seniory zvládnutelné (i s pomocí), ale aby i konečné dílko bylo pohledné. Je vidět, že máš v sobě ten pravý zápal pro tuto činnost. Ne každému je toto dáno.Tak ať se takto daří i nadále.
    Měj se hezky!
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moc děkuji za komentář, který mě pohladil po duši :).

      Vymazat
  18. Jani, to jsou úžasné výrobky ! Myslím, že jsi našla svůj rozměr a tahle práce dává hodně jak seniorům tak i tobě. Věřím , že je náročná.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji ti, Růženko za milý komentář :). Náročná práce to někdy opravdu je, obzvláště po psychické stránce, ale stojí to za to :).

      Vymazat
  19. Fredy Kruger

    "Mne květiny malovat neláká !
    ... tak namaloval jsem paňáka !"

    " Panák má velkého rypáka !"
    ( hovoří otec ) : "Prodluž ho více !
    ..... prodluž ho ještě víc ! do třetice !
    Je podoben na bratra, - tvojeho strýce !
    Věnuj mu obrázek ku svátku,
    bude mít bratr můj památku !"

    Panák má tři zuby, zcuchané vlasy,
    s podobiznou strýc nesouhlasí !
    "Jsi idiotem !" strýc rozčilen vzdychl
    a synovcovi dal do čenichu !
    .... Jááá.... ti dám kreslit mně ! darebo sprostej !!"

    týnejdžr ( 30 let ) zadupal zlostně !

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To je stará pravda, že každý dobrý skutek bývá po zásluze potrestán. Skvělý! :)

      Vymazat
  20. Úžasné výtvory, je neuvěřitelné, k čemu dokážeš tyto seniory podnítit. Obrazy v úvodu by se neztratily ani na výstavě zavedených malířů.

    OdpovědětVymazat
  21. Moc hezký věci, fantazie, máš můj velký obdiv.

    OdpovědětVymazat

Milí čtenáři, děkuji vám za nakouknutí a komentář :).