Babičkovská dýně


Letos, pod vlivem mediální masáže, jsem se poprvé rozhodla uvařit dýňovou polévku. Koupila jsem na ní překrásnou muškátovou dýni, k tomu další ingredience, které prý zaručeně způsobí strávníkům explozi chuťových buněk a dala se do díla. Pečlivě jsem vydlabala dýni (protože jsem žena praktická a slupku jsem chtěla použít na podzimní tvoření) a pak podle superúža receptu polévku uvařila. Výsledek mě opravdu překvapil - překrásně voněl a vypadal jako svíčková. Škoda, že tak i nechutnal. Polévková omáčka skončila v odpadní rouře, ale toho Bohdá nebude, aby Janinka z boje utíkala a házela dýni do žita. Gurmánským pokusům není zdaleka konec, polovičák mi ze svých cest přivezl osvědčený recept od paní domácí, po jejíž pikantní dýňové polévce s klobáskou se může utlouct.

No, tak alespoň že mi zbyla ta vydlabaná slupka na to tvoření. Hezky jsem si s ní vyhrála, vyřezala, nazdobila. Kráska to byla. Ale vy ji v denním světle bohužel neuvidíte. Ono když si vzpomenete vyfotit ji až po několika dnech a poté, kdy v ní hořela svíčka, má taková dýně do krasavice daleko. Postupná deformace proběhla v několika fázích, rozštěpem horního patra počínaje, přes ztrátu jediného zoubku a zapomenutím vložit si do úst zubní náhradu konče. No nic, ve tmě se to ztratí. Neztratilo. I v té tmě vypadala v poslední fází svého života jako to největší ubožátko ze všech. Letos nám prostě ta dýňová spolupráce tak úplně neklapla :).

Den první
Jediný normální obrázek letošní dýně...


Den třetí
Dýně se rozjela do šířky a jediný zoubek ustupuje do pozadí...


Těsně před tím, než dýně skončila v koši.
Matěj jí láskyplně říkal "babička".


A ani v té tmě to nebylo o moc lepší...

58 komentářů:

  1. Dýňovou polévku mám moc ráda a když je dýně, dělám.

    OdpovědětVymazat
  2. Hezký!!!    Mě také dýňové vaření nic moc neříká. Letos jsem zkusila marmeládu a ta byla, světe div se vynikající.... Jo, a výborný kompot. Vše ovšem je jedlé díky tomu, že se nekombinuje s ananasovou příchutí, ale s citrusy a skořicí s badyánem a hřebíčkem. Jinak na mne ještě půlka dýně na zpracování čeká u dcery.

    OdpovědětVymazat
  3. Byla to fakt babička? Nebyla to tchýně??

    OdpovědětVymazat
  4. [1]: Děkuji ti, taky si myslím, že ta babička nemá chybu!

    OdpovědětVymazat
  5. [2]: Já kdysi jedla dýňový kompot s ananasem, a ten byl fantastický, nikdy by mě nenapadlo, že to může být tak jedlé . Ale skořice a hřebíček já můžu, takže bych si asi taky pochutnala .

    OdpovědětVymazat
  6. [3]: Mám svou tezi, ke které se přikláním, ale podle Matýska to byla prostě jenom "babička". Která, ví jen Bůh .

    OdpovědětVymazat
  7. Nás to tvoření teprve čeká. Letos chceme dýni sušit. Snad nepoletí taky do odpadu

    OdpovědětVymazat
  8. Z dýně jsem ještě nevařila, dříve se to moc nenosilo a teď..., zase všechno mít nemusím Zřejmě by můj pokus dopadl stejně tak, jak říkám: Za stálého míchání lijeme do záchodové mísy

    OdpovědětVymazat
  9. [7]: Sušená dýně? To slyším poprvé, opravdu by mě zajímalo, jak se to dělá a jak vypadá výsledek!

    OdpovědětVymazat
  10. [9]: Kandovaná dýně je výborná. To se "naloží" kousky do hustého cukrového roztoku-možno přidá pár kapek citronu  a pak se to v horkovzdušné pomalu vysuší- ta tekutina. Hodí se do "domácího přítele" nebo také nazývaného chlebíček. To v případě, že má někdo svoje dýně no.

    OdpovědětVymazat
  11. Tak trochu jinak- já jsem zapomněla že se musí povařit do sklovita.

    OdpovědětVymazat
  12. Polévku nemusím, ale miluji dýňový kompot, a strašidýlko se povedlo!

    OdpovědětVymazat
  13. Mě teda Poletuško víc než fotky pobavily tvoje komentáře. Mně se teda nejvíc líbí ta "mladice" za denního světla.

    OdpovědětVymazat
  14. Moc pěkné 😊. Je zkoušela dýňovou polévku jednou a taky se mi nepovedla tak ji zkusim někdy jindy zase trochu jinak. Prý záleží i na tom jak ji člověk dochutí.. Jinak miluji pečenou dýni s dipem to je chuťovka

    OdpovědětVymazat
  15. Jsme dýňově stabilní, jak polévku, tak rizoto, salát, lívanečky, cheesecake nebo jen dýni jako přílohu pečenou s provens. kořením. Doporučovala bych z vlastní zkušenosti zažít výběrem, protože né každá je dobrá ke specifickému jídlu. Je škoda, že mnoho lidí hodí flintu a pečou na to, já nepodléhám trendům, dýni lze totiž koupit celý rok a kutit z ní kdykoliv.

    OdpovědětVymazat
  16. [8]: Jé, to budu používat - to za stálého míchání lijeme do záchodové mísy , u mě je to teď více, než trefné .

    OdpovědětVymazat
  17. [10]: Kandovanou dýni znám, já spíš myslela, že sušená dýně v příspěvku výše bude opravdu vysušená celá dýně ke tvoření. Ale třeba se pletu .

    OdpovědětVymazat
  18. [12]: Ještě, že ten proces není u lidí tak rychlý, jako u dýní .

    OdpovědětVymazat
  19. [14]: Děkuji ti, milá Doktorko, snažím se!

    OdpovědětVymazat
  20. [15]: Podle receptu paní domácí je v polévce jako základ pikantní pasta - kari nebo chilli, od toho se vše odvíjí. Tak uvidím, jak to dopadne .

    OdpovědětVymazat
  21. [16]: Jak jsem psala, ve svých pokusech budu pokračovat. Až jsem nevěřila, kolik dýňových receptů na všechno možné existuje .

    OdpovědětVymazat
  22. Mňam, dýňovou polévku mám moc rád. A ta dýně vypadá skvěle

    OdpovědětVymazat
  23. dýně se ti moc povedla.. já na dlabání nikdy moc nebyla..

    OdpovědětVymazat
  24. Dýňovými recepty se to zas začíná hemžit, i různými příšerkami. Polívčička nevyšla (ostatně jako spousta receptů z internetu), zato babička je jak lusk (pardon, dýně!)

    OdpovědětVymazat
  25. Nam chutna, pepr, muskatovy květ a rozmixovat i se slupkou, na konec smetana...

    OdpovědětVymazat
  26. Polévku z dyně úspěšně vaří dcera panu AP a ten z jejího vaření má vždy takovou radost, jakou nemá ani na Vánoce. Budiž mu to přáno, já zvána na ní nejsem a ani po té polévce netoužím. Radši klasiku, tedy polévky.

    OdpovědětVymazat
  27. [29]: No jo, jak skončí okurková sezóna, začne ta dýňová . A děkuji!

    OdpovědětVymazat
  28. [30]: Mně tam tu chuť zabila právě ta smetana, bez ní to bylo docela v pohodě .

    OdpovědětVymazat
  29. [31]: Já mám taky radši klasické polévky a vůbec nejraději takové, ve kterých stojí lžíce. Takové polévky o třech nudlích a dvou kolečkách mrkve nejsou pro mě .

    OdpovědětVymazat
  30. [34]: Tak to jsem Janinko ráda, to víš, vešla jsem v nemilost navždy.

    OdpovědětVymazat
  31. [35]: Vítej v klubu upadlých v nemilost!

    OdpovědětVymazat
  32. [36]: Bacha, předseda jsem už mnoho let já!

    OdpovědětVymazat
  33. [37]: Do předsednictví ti fušovat nebudu, zase takový přeborník ve vyvrhelství nejsem . Jeden nebo dva lidi tu jsou, ale u těch mě to naštěstí netrápí .

    OdpovědětVymazat
  34. [38]: Přeborník ve vyvrhelství? Nerozumím Janinko, tady šlo spíše o pravý opak, přeborník v podřízenosti, ale nebudu to tady rozebírat, není to třeba. Přátelství je něco jiného než když je žena vdaná.

    OdpovědětVymazat
  35. [39]: Vyvrhel je taky v nemilosti, bylo to myšleno spíše takto, ale to je fuk .

    OdpovědětVymazat
  36. Tomu se říká elegantně stárnout!

    OdpovědětVymazat
  37. Dýně nepěstuju, z dýní nevařím, dýněmi nestraším, ale dobrou dýňovou polévku kdykoli rád ochutnám .

    OdpovědětVymazat
  38. Dýně je dokonalá! A správně! Neutíkat z boje! Ono se jistě podaří příště!

    OdpovědětVymazat
  39. Dýňová polévka je výborná, já ji ale dělám z dýně Hokaido, z jiné jsem to ještě nezkoušela. Ale je fakt divný, že v Anglii prostě nikdy nemají k sehnání dýně hokaido, takže jsem tenhle podzim ještě dýňovou polévku nedělala. Asi budu muset vyzkoušet jiný druh dýně.

    OdpovědětVymazat
  40. [42]: U mě by sis nepochutnal, ale budu se snažit, aby ta příští byla jedlá .

    OdpovědětVymazat
  41. [44]: Na polévku je prý Hokaido nejlepší. No jo, jenže já chtěla mít ještě něco víc, než nejlepší a tak jsem musela trapit s dýní muškátovou. A pak to dopadlo, jak to dopadlo .

    OdpovědětVymazat
  42. Jestli chceš, aby ta dýňová polívka chutnala jako svíčková, musíš tam dát místo klobásky hovězí a slaninu!:)

    OdpovědětVymazat
  43. [49]: Aha, no, já si dnes tu svíčkovou uvařila, ale bez dýně .

    OdpovědětVymazat
  44. Dýně nedýně - holt stárneme všici

    OdpovědětVymazat
  45. Krásné strašidlo, vidět to po setmění, krve by se ve mě nedořezal.

    OdpovědětVymazat
  46. Dýňová babička je úplně nejvíc boží. Ta scvrklá pusa! Miluju to!

    OdpovědětVymazat
  47. [55]: Matýskovi se taky moc líbila . Děkuji!

    OdpovědětVymazat
  48. Dýňové strašidlo jsi neměla vyhazovat do koše. Kluci říkají : Čím hnusnější, tím lepší. Takže ses o to pravé strašení, kdy tam leží a svítí už takový dýňový sliz, vlastně připravila.

    OdpovědětVymazat
  49. [57]: Kdybych měla zahrádku, tak oukej, ať si tam ten sliz klidně leží, ale doma na jídelním stole by asi neoslnil ani zrakové, ani čichové buňky .

    OdpovědětVymazat

Milí čtenáři, děkuji vám za nakouknutí a komentář :).