Úmrtnost dětí v 19. století


To se tak jednou stalo, že jsem při svém předkopátrání narazila na zajímavé zaměstnání ve svém rodu. Vykonávala ho v druhé polovině 18. století má praprapraprapraprababička Dorota a kdo hádá, že byla porodní bábou, má pravdu. Čím více a déle jsem listovala matrikami a objevovala další a další zápisy narozených s "mojí" bábou, tím více jsem o ní a o její době chtěla zjistit. Dostala jsem naprosto šílený nápad, že bych mohla splácat nějakou statistiku. Narození, úmrtí, co mi přijde pod ruku. Jenže matriky v té době byly psány takovým stylem, na který nemá ani moje paní doktorka, jenom rozluštit zápisy, které jsem potřebovala do svého rodokmenu, mne stálo spoustu šedých buněk. A luštit jich tisíce? Na to mám ty svoje mozkové potvory moc ráda. A tak jsem se rozhodla, že tu statistiku udělám - stejná lokalita, stejné obce, jen se posunu dopředu do dalšího století, kde byly zápisy mnohem čitelnější. A až mi jednou otrne, třeba se k původnímu plánu taky dostanu.

A teď už ke statistice. Na paškál jsem si vzala matriku narozených z let 1861 - 1897 a matriku zemřelých z téhož období. Každá matrika obsahovala zápisy z pěti vesnic poblíž Rokycan, odkud pocházela jedna má rodová linie. Data jsem zpracovávala za pomoci velmi složitých přístrojů a procesů - propisky, papíru a čárkování. Troufám si tvrdit, že systém čárek je v dnešní přetechnizované době stále nepřekonaný! :)

A když bylo konečně dočárkováno, přeškrtáno a spočítáno, zabydlela jsem výsledky v grafech. Při jejich tvorbě jsem vycházela z čísla 4119, tedy z počtu všech narozených v tomto období a této lokalitě. Dnes vám představím první várku grafů, ve které jsem se zabývala narozenými dětmi - pohlavím a úmrtností v novorozeneckém, kojeneckém a batolecím věku. A jako bonus jsem zpracovala graf s nemanželskými dětmi a dvojčaty :).


Pohlaví narozených

Pohlaví ženské - 2113 (51,3%)
Pohlaví mužské - 2006 (48.7%)


Dětská úmrtnost

Úmrtí při předčasném narození - 10 (0,24%)
Úmrtí při porodu - 107 (2,6%)
Úmrtí do jednoho dne - 65 (1,58%)
Úmrtí do jednoho týdne - 67 (1,63%)
Úmrtí do jednoho měsíce - 142 (3,45%)
Úmrtí do jednoho roku - 469 (11,39%)
Úmrtí do tří let - 369 (8,96%)
Přeživší tři roky - 2890 (70,15%)


Manželská vs. nemanželská dítka

Narozeni v manželství - 3693 (89,66%)
Nemanželské děti - 426 (10,34%)


Dvojčata v historii

Porody - jedno dítě - 4067 (98,72%)
Prodody - dvojčata - 52 (1,28%)

20 komentářů:

  1. tak to si si dala rozhodne dobre náročnú prácu! :) Normálne máš môj obdiv, že si sa na takéto niečo dala a zanalyzovala si to. Klobúk dole pred tebou :).

    OdpovědětVymazat
  2. To sis teda mákla. Ty jsi prostě založením patlalka a jsi schopná patlat se v čemkoliv.   

    OdpovědětVymazat
  3. Máš také můj obdiv. My jsme teprve nedávno zjistili, že  prarodiče měli také 5 dětí, ze kterých přežili  3. A to nevím, jestli babička nepotratila. To první dítě- syn jí zemřelo 5 měsíční - ještě za svobodna (nedosáhli plnoletosti 24 let) a pak měli spolu dalšího syna, před jehož narozením se vzali se svolením-  podpisem otce, další 3. dcera jim také zemřela do roka a teprve pak měli zase dceru a syna, kteří přežili. To je guláš, co? To bylo v letech 1905 - 1911.

    OdpovědětVymazat
  4. Ty brdo, odvedla jsi s touto smutnou statistikou spoustu práce, klobouk dolů. Je hrozné, že víc než 1/4 dětí zemřela do tří let. Táta mi kdysi vyprávěl, vlastně v každé rodině měli nějaké pohřbené malé dítě. Málokterá rodina prý měla méně než dětí. Mě zaujal graf s nemanželskymi dětmi. Ty maminky to v té době musely mít hodně hodně těžké...

    OdpovědětVymazat
  5. Mám raději koláče, než koláčové grafy.

    OdpovědětVymazat
  6. [1]: Děkuji ti , dělala jsem to asi dva týdny a po troškách, navíc jsem to měla spojené ještě se statistikou, která bude následovat, takže to docela šlo.

    OdpovědětVymazat
  7. [4]: Děkuji ti. Ony ty maminky nemanželských dětí byly většinou dcery, které stále žily pod jednou střechou se svými rodiči. A tenkrát se nějaký ten "hladový krk" moc neřešil...

    OdpovědětVymazat
  8. [6]: Ohledně těch sezónních úmrtí jsem  vycházel z místa mého pátrání, tedy z Benešovska. Nevím tedy, jak tomu bylo jinde. Ale předpokládám, že asi podobně.

    OdpovědětVymazat
  9. Moc zajímavá práce, také se "hrabu" ve starých matrikách a tak si dokážu představit, co všechno za výsledky je. V matrikách jsem našla i trojčata, dvojčata většinou umírala, ale občas jedno přežilo a dožilo se dospělosti. Zatím nemám v rodokmenu všechna úmrtí, ale zkusím je dohledat a udělat statistiku. Rodina měla třeba dvanáct dětí a dospělého věku se dožily pouze dvě dcery - i to jsem zjistila. Hodně se odrážejí i nemoci, třeba na spálu umřelo hodně dětí během několika dnů či týdnů a taková cholera či hladomor....Tak ať se ti daří v pátrání hezký poslední květnový den. Zuzana

    OdpovědětVymazat
  10. [8]: Koukala jsem se zpětně a tam je to tak nějak ve všech měsících, když se to zprůměruje, podobné. Tedy až na letní měsíce, tam byla úmrtnost minimální. A máš pravdu, na začátku roku, leden a únor, byly stránky matriky úmrtí většinou plné dětí, dospělí jen minimálně. Během roku se to pak trochu srovnalo.

    OdpovědětVymazat
  11. Jéje, takové smutné téma na takovém veselém blogu?

    OdpovědětVymazat
  12. [11]: To mě mrzí, že článek považuješ za smutný, to jsem opravdu nechtěla, sama ho za smutný nepovažuji. Jen jsem myslela, že by výsledky mé genealogické práce mohly zajímat i někoho jiného, než mně . Na druhou stranu mou maličkost velmi těší, že můj blog považuješ za veselý .

    OdpovědětVymazat
  13. Jani, tedy klobouk dolů! Takhle se dobrovolně "mazlit" s daty, informacemi, zdroji, textem ... a z vlastního zájmu, to je opravdu vzácné! Máš to zpracované jedna radost, byť téma samotné moc radostné není. Což ovšem nemění nic na tom, že jsi HUSTÁ!

    OdpovědětVymazat
  14. [16]: Moc ti děkuji, a to je teprve polovina statistiky .

    OdpovědětVymazat
  15. Malkiel říká, že jsi patlalka, já zas, že jsi buldog, když se jednou zakousneš, už nepustíš a téma "ohlodáš" až na kost.

    OdpovědětVymazat

Milí čtenáři, děkuji vám za nakouknutí a komentář :).