Nacpi svíčku do polystyrenu...


...a budeš nejspíš za cvoka :). Tímto článkem bych chtěla vznést trochu svěžích informací a vlastních poznatků a utlumit tak vášně, které poslední dobou vzplanuly okolo debaty, zda do polystyrenu nacpat svíčku či ne, a odpovědět tak na otázky nevěřícím Tomášům, které se okolo toho vyrojily.

Vše nejspíše začalo zveřejněním článku s mým svícnem, který jsem vyrobila technikou falešný patchwork - článek ZDE. Měla jsem radost, že se spousta tvořílků nachytala, vzala kudličky a pilníčky, případně zaúkolovala své drahé polovičáky :), když v tom se, jako zázrakem, objevil k prodeji hotový polystyrenový polotovar právě na svícen, jen s tím rozdílem, že otvor byl na čajovou svíčku. Po prvotním nadšení se však objevila informace, že tento výrobek byl označen jako nebezpečný a zakázán prodávat (čemuž se snad ani není co divit), sama jsem nikde tyto informace ani na stránkách české ČOI, ani slovenské SOI, nenašla, nicméně vzhledem k tomu, že se nikde tento výrobek nedá sehnat a není v žádném obchodě obrazově v nabídce, tudíž vám ani nemohu ukázat, jak onen produkt vypadá, je tato informace velmi pravděpodobná. Dotaz jsem na stránky SOI zaslala, neboť u nás jsem tento výrobek v prodeji ani nezahlédla (i když je fakt, že oči nemám všude), prozatím ale nejsem líná udělat si malý test sama, jak se to vlastně má s roztékáním či tavením polystyrenu od obalu svíčky...

Test jedna
Svíčka ve skle

- tato byla vložená do polystyrenové vydlabané koule potažené stuhami
- v mém návodu jsem uváděla právě svícen skleněný, neboť mi přišel nejbezpečnější a "luftoval" téměř ze všech stran

Průběh - stráááášně nudný :)

Výsledek - Po dvouhodinovém hoření svíčky, to aby se krásně celá rozpustila, byl skleněný obal horký, ale rukou bez problémů udržitelný. Po vyndání svíčky byl vnitřek polystyrenového svícnu vlažný a po odhrnutí stuhy na vnitřní straně polystyrenového svícnu byl polystyren naprosto neporušený.


Test dvě
Čajová svíčka

- tato byla vložená do polystyrenového, narychlo vydlabaného, pro mně již nepoužitelného, synkem zmasakrovaného vajíčka - smějete-li se, je to v pořádku, já se taky smála... :)
- vyřízla jsem otvor a část do něj vrátila zpět, aby byla simulace originálního artiklu věrohodnější
- polystyren jsem nechala beze stuh, ani jsem ho nijak neuhlazovala, aby bylo vidět případné tání
- pro jistotu jsem toto "dílko" položila na nehořlavou plochu

Průběh - zpočátku, díky přípravě, zábavný :), ovšem posléze taktéž nudný...

Výsledek - Po dvouhodinovém hoření byla obal čajové svíčky tak horký, že se na něj nedalo sáhnout (poctivého nepálí si nechte od cesty :)), a tak jsem ho musela vysunout zespodu, viz. poslední obrázek koláže. Nicméně polystyren uvnitř byl naprosto nepochopitelně lehounce vlažný a naprosto neporušený a na povrchu a v okolí svíčky byl dokonce téměř studený... Upřímně, ačkoliv polystyren netál a horký nebyl ani v nejmenším, stejně bych se bála něco takového vložit do svého výtvoru, už jenom proto, že čajová svíčka je vosku plná po okraj a hrozí znehodnocení několikahodinového špendlíkopíchání. Jen tak na okraj dodávám zajímavý poznatek, který zanechala Kerria v komentáři pod článkem - kalíšek se může i propálit... Pokud vás napadá vložit čajovou svíčku do malého skleněného svícínku, vězte, že mě to napadlo taky. Nicméně polystyren je velmi lehký a tak v tomto případě je těžiště tohoto výtvoru úplně někde jinde, než když je svíčka ve skle "prolezlá" celým polystyrenovým svícnem a věřte, že stačí málo a neštěstí je na světě...


P.S: Pokud se skutečně onen polystyrenový polotovar zakázal prodávat a pokud já se svým svícnem třeba čirou náhodou byla příčinou jeho vzniku, doufám, že ten, kdo si myslel, že si namastí kapsu, po mně teď nepůjde :).

Pro příznivce falešného patchworku přidávám na TUTO stránku všechny mé návody a inspirace na toto téma :).

32 komentářů:

  1. Osobně bych samotnou svíčku do polystyrénu (ani jiného hořlavého materiálu) také nevložila. To, že by se polystyrén mohl roztavit je nejmenší riziko. Taky by ta svíčka mohla být nekvalitní a prohořet tím plíškem durch...

    OdpovědětVymazat
  2. [1]: Já je někdy spíš lituji, ale tohle byla zábava .

    OdpovědětVymazat
  3. Popravdě, nikdy jsem nenašla odvahu ani k zapálení svíček na adventním věnci. Mám plechový stojánek na čtyři svíčky a adventní věnec pouze na dveřích. Svíčky mám rozsvícené každý den, vždy ve skle nebo aromalampě na stolku daleko od všeho hořlavého. Od té doby, co si moje děti zapálily svíčku postavenou v knihovničce a opálily mi zespoda horní polici, jsem mimořádně bdělá

    OdpovědětVymazat
  4. To mi připomnělo když jsme na Halloween dělali strašidýlka z pomeranče a dávala se tam svíčka. Šlo to velmi blbě vyškrabat.

    OdpovědětVymazat
  5. Myslím si že kvůli svíčkám už bylo neštěstí dost a dost....takže se ani nedivím a popravdě bez skleněného svícinku bych si to vůbec nelajskla zapálit.... Neboť náhoda je blbec!

    OdpovědětVymazat
  6. Téééda, tady je novinek... Koukám, že stěhování už proběhlo v pohodě(bez těch nudných zádrhelů by jsi ani článek nenapsala ), dětičky dělají stále radost, Tvé zlaté české ručičky stále něco tvoří a kromě polystyrenu pícháš i těsto:) Díky moc za hezké počteníčko a zase někdy...

    OdpovědětVymazat
  7. Chce to holt vždy zapojit i zdravý rozum. Nějaký kutilský extremista je schopný do polystyrenové koule vrazit svíčku naostro

    OdpovědětVymazat
  8. tak tady se dělají pokusy! a víš, že  se to vážně dobře čte? a je to i zajímavé :) skvělá testovací reportáž! vážně myslíš, že by si namastil kapsu? to je nás tolik, kdo pícháme do polystyrenu?

    OdpovědětVymazat
  9. [4]: Skoro to vypadá, že mají děti podobné nápady, my jsme udělaly se sestrou mamince totéž . Já svíčky na adventním věnci pálím, ale vždy jsem u nich, protože je mám na stole, jak se říká - oheň je dobrý sluha, ale zlý pán.

    OdpovědětVymazat
  10. [11]: Děkuji ti , jestli si někdo namastil kapsu, to nevím, ale ta náhoda mi přišla přinejmenším hodně podivné .

    OdpovědětVymazat
  11. [13]:to je skvostný titul založíme Klub Píchaček?   

    OdpovědětVymazat
  12. [12]: Janinko, ten poznatek je dobrý. Já ale stejně věřím jen nehořlavým obalům. Dá se stuhami opíchávat i jiné tavyr než svícny, že?

    OdpovědětVymazat
  13. Tak zkoušet něco takového, to by mě vážně nikdy nenapadlo.

    OdpovědětVymazat
  14. Ach jo, blog už zase zlobí...

    OdpovědětVymazat
  15. Děkuji za prezentaci testování formy svíce-polystyren. Sice pokus dopadl dobře, ale stejně bych to neriskovala. Jednou jsem idiot pálila kalíšek na skleněném podkladě, kalíšek se propálil, skleněný podklad praskl a hořela mi skříňka.Naštěstí jsem byla doma a plamínek rychle uhasila, nebylo to až tak velké, ale povrch skříňky poškozen a taky toho smradu... kdybych usnula, tak tady dnes možná nejsem.

    OdpovědětVymazat
  16. [14]: No to bychom mohly . A budeme muset nosit na schůzky taky píchačky? Opravdický?

    OdpovědětVymazat
  17. [20]:Nojo, však jsem tudlevá psala, že můj anděl (strážnej) je už ze mě celej šedivej...   

    OdpovědětVymazat
  18. I když se možná kalíšek svíčky nerozpálí natolik, aby roztavil polystyrén, tak už samo osobě mi plamen svíčky dva centimetry od polystyrénu připadá jako hodně velké poňoukání ďábla.

    OdpovědětVymazat
  19. Blogování je v poslední době opravdu psychicky náročnou záležitosti. To bych snad raději píchal ty špendlíky.

    OdpovědětVymazat
  20. [26]: se nesměj! jako - komentáře jdou? já to říkala - ode dneška všechno poběží jako po másle, páč se stěhuju!   

    OdpovědětVymazat
  21. [27]: Kam se stěhuješ? Já už naprdlá psala komentář k tomu článku na srdci blogu, co vůbec nikoho nezajímá, a v tu ránu to nějak začalo fungovat .

    OdpovědětVymazat
  22. [29]: Taky dobrý. Mně se až před chvílí ukázal na stránkách článek, který jsem zveřejnila včera ráno . Jsem zvědavá, jak dlouho to vydrží, třeba jsem jen taková vyvolená .

    OdpovědětVymazat
  23. Polystyren se používá jako izolace proti chladu ale také teplu. Není "vodivý". Proto předpokládám, že prostě od svíčky nemůže být horký. To je logické. Spíš bych se bála, že "čapne", jenže to teď nemám vyzkoušené. Já mám vyzkoušené jenom to, že když se na polystyren nalilo ředidlo, krásně to vonělo a z polystyrenu byla hmota jako lepidlo. Nepoužívá se něco takového na lepení lodí? Naši jezdívali na vodu a vždycky, když lepili své plavidlo, krásně to vonělo... jé ty záplaty... No nic. Já do polystyrenu kdysi píchala injekční jehly a vypouštěla stříkačky předstíraje, že polystyrenová deska je pacient a já lékařka...

    OdpovědětVymazat
  24. [31]: Z ČOIky mi tenkrát odpověděli, že žádný takový výrobek v evidenci zakázaných nemají, takže to byla zase fáma jako prase. Co se týká nebezpečí, spíš bych se skutečně bála, že chytne ta stuha a od ní pak třeba i polystyren.

    OdpovědětVymazat

Milí čtenáři, děkuji vám za nakouknutí a komentář :).