Léta páně 1601...


Mé předkopátrání před Vánocemi nabralo zcela nečekaný směr plný dech beroucího vzrušení a stalo se tak napínavějším, než ty nejlepší detektivky na světě. A věřte, že když to řekne někdo, kdo je blázen do Agathy Christie a vůbec celkově do tohoto žánru, pak opravdu nekecá :).

Ještě teď všechny události pomalu vstřebávám a stále nemůžu věřit, že se tohle stalo právě mně. V mých pátracích začátcích před zhruba šesti lety jsem si zaregistrovala všechna příjmení, u kterých jsem měla z vyprávění mé babičky jistotu, že se nachází v našem rodokmenu, na portálu s databází příjmení a čekala, zda se ozve někdo, kdo pátrá po stejných předcích. Téměř v začátcích se mi ozval Joe z Chicaga - už jsem tu o něm kdysi krátce psala, takže nyní trochu obšírněji. Tento válečný veterán je potomkem Čechů, kteří v druhé polovině 19. století z vlasti houfně utíkali právě do Ameriky, převážně za vidinou lepších životních podmínek. Emigrace byla tenkrát tak masová, že počátkem dvacátého století bylo Chicago třetím městem s největší populací Čechů na světě, na prvních dvou místech se umístila Praha a na druhém Vídeň. Joe mi na základě mých zaslaných indicií zcela nezištně poslal poštou ohromnou obálku s poznatky, které získal, když si nechával zpracovávat rodokmen přes jakousi společnost v ČR. Tenkrát jsem si o digitalizaci matrik mohla nechat jenom zdát a jet do archivu pro mne bylo naprosto nemožné a tak jsem měla alespoň nějaký základ, se kterým jsem mohla začít pracovat. Nicméně důkaz, že máme nějakého společného předka, jsem z jeho obsáhlých informací nezískala, vše bylo tak pomotané, polovina lidí v naší společné vesnici nosila stejné příjmení a moje mozkovna dostávala pěkně zabrat. Pěkně jsem mu tedy poděkovala a slíbila, že jakmile se dozvím něco nového, určitě se ozvu.

Roky se nic nedělo a já mezitím hledala sama v nyní již mnohem dostupnějších on-line matrikách a čmárala si do svých sešitů a archů, lepila, škrtala a přepisovala. Až zničehonic, kdy už jsem skoro dávno zapomněla, že jsem někde zaregistrovaná, se mi ozvala paní, že to vypadá, že bychom mohly nalézt společného předka. Poslala jsem tedy, co vím já a následně mi přišel e-mail "Tak je to jasný" :).


Následovala další korespondence se spoustou příloh, díky nimž jsem se dostala až do roku 1601 ke své prapraprapraprapraprapraprapraprababičce (ano, je to opravdu desetkrát pra :)) Marjáně a stejně krát pradědovi Bartoňovi. A tak jsem se, mimo jiné, dozvěděla, že v roce 1651 poddaný rychtář Bartoň ve svých čtyřiceti letech vlastnil "rolí orných 20 strychů, porostlin 5 strychů, na jaře oseto 8 strychů, na zimu osety 3 strychy, chovat může 4 potahy, nyní chová 3 potahy, chovat může 18 krav, nyní má 2 krávy, chová 3 jalovice, 5 ovcí, 6 sviní. Že luka od zvěře na obilí velkou škodou trpí. Že dcera Anna nebyla katolického vyznání, ale je tu naděje k přestupu..."

Co se týká restaurování, značně pokulhávám a nejsem si vůbec jistá, zda se někdy doberu zdárného konce, ty praskliny mi někdy opravdu neuvěřitelně ničí nervy. Budu si muset originály znovu půjčit a naskenovat některé kousky ještě jednou. Na výřezu částečně zrekonstruovaný obličej prababičky Berty, 1914, původní foto v článku ZDE.

20 komentářů:

  1. Fíha, to je hustý! Také jsem si vždy přála udělat takový výřez svého rodu. Od učáitelky z dějěpisu vím, že to není úplně jednoduché, že až Marie Terezie zavedla povinné matriky, takže se ani nemusím dostat moc daleko a navíc je to psáno švabachem, takže se to blbě čte. A je to asi i finančně náročné, pro toho, kdo si to nechá zjistit jiným.

    OdpovědětVymazat
  2. [1]: Z části určitě souhlasím :)

    OdpovědětVymazat
  3. Janinko, klobouk dolů a veliká gratulace k takovému úspěchu. Já se svými převážně Moravskými předky mám tak trochu smůlu, protože Morava byla i dříve na okraji zájmu vrchnosti a mnohé zákony se pro Moravu vydávaly zvlášť a později. Matriky se tu začaly vést zhruba o sto let později než v Čechách. Jen jednu větev mám zpracovanou zhruba stejně hluboko (do r. 1621)

    OdpovědětVymazat
  4. [1]: V Čechách se vedou matriky zhruba od poloviny 17. století, na Moravě asi o sto let později. Ale švabach je pro začátečníka trošku problém.

    OdpovědětVymazat
  5. [1]: Matriky nejsou zase takový problém, spíš to přečíst, to je oříšek. A já to neumím, takže každé louskání je pro mně utrpením .

    OdpovědětVymazat
  6. Tak to je skvělé, něco takového se povede jen málokdy. Gratuluju! Taky jsem chtěl jít po liniích svých předků, ale zjistil jsem, že takového koníčka k těm už existujícím nevmáčknu. Tak třeba někdy později .

    OdpovědětVymazat
  7. [5]: Bude! Čas od času se někdo ozve :)

    OdpovědětVymazat
  8. Páni, je to až k neuvěření, že ses dopátrala do 17. století Jsi opravdu pilná a trpělivá, do něčeho takového se nepustí každý. Možná, že prolezeš až do 16. století, nebo to probereš ještě podrobněji, držím Ti palce

    OdpovědětVymazat
  9. Janinko, to je úžasné dobrodružství. Moc mě to láká, zatím však nevím ani jak začít. Možná si nějaký čas počkám až do důchodu, že bude více času. Gratuluji k nečekanému badatelskému úspěchu.

    OdpovědětVymazat
  10. [6]: Děkuji . Já začala už v šestnácti a jsem tomu opravdu ráda, vyždímala jsem ze svých žijících příbuzných co nejvíce informací do začátku a teď, když se matriky digitalizují, jako když je najdu .

    OdpovědětVymazat
  11. Tyjo jsi fakt frajerka. U nás dává rodokmen dohromady dědův bratranec a nemyslím si, že bych to zvládla sama. Obdivuji tě, že jsi toho zvládla tolik vypátrat, určitě se pochlub s dalšími objevy.

    OdpovědětVymazat
  12. Teda Janinko gratuluji k takovým znalostem rodokmenu. Stává se tato záležitost nějaká moderní, moje kolegyně v práci na tom také "pracuje"!

    OdpovědětVymazat
  13. [12]: Děkuji ti, určitě  chlubení budu i nadále pokračovat . Už jenom proto, že tím třeba nakazím někoho nového a tím rozšířím šance ostatních na dopátrání se něčeho nového .

    OdpovědětVymazat
  14. Velice zajímavé,já měla kdysi taky dendenci pátrat po předcích,ale nedostala jsem se k tomu.Tvá prababička je urozená dáma.

    OdpovědětVymazat
  15. páni.... asi se zmíním tatínkovi a začneme pátrat? mohlo by to být zajímavé - musí to být úžasné, odkrývat postupně jednotlivá zjištění

    OdpovědětVymazat
  16. [15]: Děkuji, třeba jednou ještě bude šance .

    OdpovědětVymazat
  17. Taky by mne zajímalo, z koho pocházím... Zajímalo by mne, po kom jsem tak marná Občas mívám pocit zbytečnosti... ale teď vím, že mým posláním je udržení rodu...

    OdpovědětVymazat
  18. Miluju oslovení Marjána. Tak se u nás říkalo mým tetám i babičce. Tak je oslovoval děda

    OdpovědětVymazat
  19. [18]: [19]: Udržení rodu je moc důležitá činnost! . Taky mám někdy pocit marnosti a zbytečnosti, ale většinou to nějak zakecám .

    OdpovědětVymazat

Milí čtenáři, děkuji vám za nakouknutí a komentář :).