Nevzdělanci


V roce 2015 byl v Jablonci srovnán se zemí obchodní dům Jabloň, který tam stál něco málo přes čtyřicet let. Téměř přesně před sedmi lety bylo na jeho místě otevřeno obchodní centrum Central, kterému někteří místní nemohou přijít na jméno a raději si zlomí nohu, než aby tam vkročili. Nostalgicky vzpomínají na obchod, který patřil v době svého otevření k jedněm z největších v severočeském kraji, a nadávají na monstrum, které místo toho vzniklo. Mně osobně centrum nijak zvlášť nevadí, protože původní Jabloň taky nebyla kdovíjaká kráska, i když velký kaštan, který musel stavbě ustoupit, v mém srdci pořád své místo má. Nemám ráda běhání po obchodech, s povděkem tak kvituji, že mám vše na jednom místě a že můj choť už nemusí hrát bojovku "kde zaparkovat", protože centrum skrývá i garáže, které vytrhly trn z paty mnohým návštěvníkům města. Nejvíce se mi ale na Centralu líbí prostory sloužící k různým výstavám, které se často obměňují. A já bych vám jednu z nich, jejímiž autory jsou "Nevzdělanci", chtěla představit. 

Nevzdělanci je spolek neakademických malířů, jehož členové, krom svých vlastních děl, malují i obrazy společné, které ve výsledku tvoří fascinující směs desítek drobných detailů a mnoha zátiší v jednom. Trvá i týden, než podobný velkoformátový obraz spatří světlo světa. Jeho vznik je zprostředkováván živým vysíláním nebo je malován živě přímo mezi diváky, v obou případech od nich vzejde mnoho nápadů na zaplnění plátna. Autoři styl pojmenovali "Procesismus" a mě osobně tak zaujal, že jsem se na výstavu několikrát vrátila.

Ke každému obrazu přidávám koláž z detailů, které mě něčím zaujaly, je jich ale jen zlomek z celého díla, například jen u obrazu níže jsem napočítala více než 80 různě rozmístěných postaviček... :)

"Noční"


"Člověk"



"Strom pozvání"



"Zahrada přání"



"Bez lidské stopy"


36 komentářů:

  1. Zajímavý postup. Přemýšlím, jak to zavést do oblasti fotografie :-).

    OdpovědětVymazat
  2. To je náramná, přenáramná věc, tenhle procesismus.

    OdpovědětVymazat
  3. Originální,působivé, skvělé 👍👍👍

    OdpovědětVymazat
  4. Tak ten první obraz se mi asi líbí nejvíc, ovšem ty detaily jsou naprosto super věc! Trochu mi ty obrazy připomínají dílo Hieronyma Bosche....

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Teď, když jsi to jméno napsala, mi docvaklo, co mi ty obrazy připomínaly!

      Vymazat
  5. Každopádně ta výstava určitě stojí za shlédnutí. 👍👍 Jsem na tom podobně jako Vendy, protože první co mně napadlo, byla Zahrada pozemských rozkoší od Bosche.
    Jo a na Jabloň si pamatuji.😀
    Měj prima dny. 🍀

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To rozhodně!
      Fakt? Když se bourala, Matýsek to strašně prožíval, seděli jsme v parku nad Jabloní a koukali, jak se do ní zakusuje lopata bagru...

      Vymazat
  6. Janinko, díky za článek. Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
  7. Zajímavé, ráda jsem si obrazy prohlédla. Já o procesismu nikdy neslyšela, tak jsem si díky tobě rozšířila obzory.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Taky jsem do doby, než jsem viděla výstavu, netušila, že nějaký procesismus existuje :).

      Vymazat
  8. Janinko, to tedy koukám - těch detailů jsem si vůbec nevšimla ve velkém obraze - jsem hrála hru najdi detail na obraze :-) Zajímavé obrazy, takové zcela zaplněné, člověk by měl pořád co nového v nich objevovat.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Úplně tě chápu, před obrazy jsem stála strašně dlouho, jak mě zaujaly :).

      Vymazat
  9. To musí být obrovské obrazy! Na to bych neměla trpělivost ani řádově. Ale klobouk dolů přede všemi, kdo ji mají :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To jsou, většinou cca 3x2 metry. Na výstavě ale byly menší kopie, jinak by se tam asi nevešly :).

      Vymazat
  10. Jani, to je fakt úžasné, musím si to ještě pořádně prozkoumat, díky za fotky, pá 😉

    OdpovědětVymazat
  11. Zajímavé, že mne "na první dobrou"zaujme více koláž detailů než samotný obraz..Moc pěkné

    OdpovědětVymazat
  12. Ty detaily jsou paráda. Je to zajímavý způsob, jak ukázat co všechno se na takový obraz vejde. Líbí se mi to

    OdpovědětVymazat
  13. Janinko zdravím, na ty obrazy se toho opravdu vejde. Rozhodně originální ! Lenka

    OdpovědětVymazat
  14. Janinko, na takovou výstavu bych šla hned, děkuji za zprostředkování. ♥

    OdpovědětVymazat
  15. Popravdě musela jsem si ty oba obchodní domy vyhledat abych věděla jaký jsou.. Popravdě ten nový vypadá více modernější. Ale nedivím se lidem, kteří chtěli aby zůstala stát ona stará verze.
    To je jako u nás v Jihlavě na náměstí stojí velký obchodní dům většina říká, že hyzdí pěkné náměstí. Dříve na onom místě byly obytné domy.

    Co se týče výstavy. Je to pěkné. Žasnu, kdybych něco takového uměla namalovat. Jako kdyby v těch obrazech byl namalován příběh. Ale některý mi přijdou až strašidelné.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Oba domy měly něco do sebe, ale co se týká užitku, vyhrává ten nový.
      Máš pravdu, obrazy působí strašidelně, ale to bude tím, že se sejde spousta námětů a dohromady je z toho pak lehce hororový guláš :).

      Vymazat
  16. WOW. To muselo dát obrovskou práci!

    OdpovědětVymazat
  17. Takový název jsem nikdy neslyšela. Obrázky jsou moc hezké, propracované.

    OdpovědětVymazat

Milí čtenáři, děkuji vám za nakouknutí a komentář :).