Vítejte v Naardenu...


...vodní pevnosti ve tvaru hvězdy plné valů, hradeb, vodních příkopů, zeleně a voňavých a sladkých ostružin, ve městě, jehož centrum přejdete šnečím tempem z jednoho konce na druhý za patnáct minut (my si procházku po městě značně prodloužili tím, že jsme ho poctivě celé obešli po hvězdicovitých valech), a ve kterém je v Nizozemí největší koncentrace českých turistů v poměru k ostatním národnostem. Naarden je totiž místo posledního odpočinku Jana Amose Komenského, kterému zde bylo zřízeno skutečně důstojné pietní místo včetně překrásného muzea a mauzolea věnovaných nejen tomuto učiteli národů, ale i českým dějinám. Být Čechem, být v Nizozemí a nezavítat na tato místa, je jako jíst svíčkovou bez omáčky. A bez knedlíků :).

Jiřinko, díky ti za báječný tip na výlet, jen málo míst na mě zapůsobilo tak, jako právě Naarden :).

Jediná fotografie (zdroj obrázku) v článku, která není autorská (fakt nebylo v mých lidských silách přesně takovou pořídit :)) , ale zcela jistě sem patří. Pokud se vám zdá tento tvar povědomý, nemýlíte se, Naarden totiž najdete na naší dvousetkorunové bankovce :).


Kostel svatého Víta nebo také Svatovítský kostel, gotická bazilika, jejíž věž, nejstarší část kostela, pochází z roku 1380.


Budova radnice z roku 1601


Socha J.A.Komenského od Vincence Machovského


Informace, kterou jsem k soše našla v muzeu.


Procházka po valech a hradbách







Utrechtská brána


Muzeum a mauzoleum J.A. Komenského sídlí v bývalém klášteře.



V muzeu je umístěna expozice Vívat Comenius - posel vzdělanosti, lidskosti a tolerance. Skládá se z panelů, které představují různá životní období J.A.Komenského.



Podíváte-li se na obrázky výše, uvidíte mezi černými panely dole a bílými nahoře panely hnědé. Matěje naštěstí nenechaly šuplíky bez madel chladným, a tak jsme my ani ostatní návštěvníci nebyli díky jeho zvědavosti ochuzeni o podstatnou (a hlavně zábavnou) část výstavy. Stačilo jen zatlačit :).


Škola hrou :)


Když se spojí fotograf s obrazem... :D


Model pracovny J.A.Komenského


Orbis pictus


Manualník od J.A.K. a Bible kralická


3D vizualizace dobového života se zvukovým doprovodem


Animovaný příběh o životě učitele národů - vtipný a mimo jiné i v českém jazyce.


Kaple s hrobem J.A.Komenského, autorem návrhu mauzolea byl český architekt Jaroslav Machoň.


Sklářské motivy vyrobil Jaroslav Benda.





Dřevořezba od Karla Štipla


Zástěna s úchvatnými plastikami s výjevy ze života J.A.Komenského od umělce Jaroslava Horejce, který je také autorem svícnu u hrobu.




 A nakonec pohled z ochozu, kde se nachází dobové informace k otevření mauzolea, návštěvní kniha a další zajímavosti.



48 komentářů:

  1. Tohle je opravdu nádherné, úctyhodné místo. Děkuji za zprostředkování. Pokud by ti to nevadilo, použila bych tvé fotky do výuky, až zase budeme probírat Komenského.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani, je, to místo má neuvěřitelnou atmosféru.
      Fotky samozřejmě použij, jsem ráda, když budou sloužit dál, obzvláště pak ke vzdělávání :).

      Vymazat
  2. Svíčková bez omáčka a bez knedlíků. A bez brusinkového terče.
    Pěkné fotky.

    OdpovědětVymazat
  3. Jo,jo byla jsem tam a taky si město užila.
    Fotky máš moc krásné.
    Měj se hezky ! Klidný víkend!
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji ti, i tobě krásný zbytek víkendu přeji :).

      Vymazat
  4. Nádherné fotografie a moc hezky a zajímavý článek. To opevnění na některých fotografiích mi trochu připomínají Terezín. Je tam krásně a já děkuji za úžasnou podívanou. Na tento blog se určitě budu vracet za zajímavými příspěvky. Jani přeji krásné dny.

    OdpovědětVymazat
  5. Wow, Holandsko je fakt nádherná země. Třeba ho jednou navštívím. Nás nejvíce uchvátilo Švýcarsko

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Máš pravdu, mě tahle země naprosto uchvátila :).

      Vymazat
  6. Moc krásný výlet. Nizozemí bych taky někdy ráda navštívila....

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vřele doporučuji, určitě se do těch míst dělají poznávací zájezdy :).

      Vymazat
    2. Janinko, dělají - už jich bývá méně, ale jsou, já mám spadeno nyní na Frísko. A něco k tomu. Pa a s tou dvousetkorunou jsem to nevěděla! Díky! To jsem tedy bývalá pokladní! Hanba mi.
      Jiřina z N.

      Vymazat
    3. Tak to Frísko ti přeji, koukala jsem se na mail, co jsi posílala, kéž by ti to někdy vyšlo :).

      Vymazat
  7. Skvělý článek se spoustou cenných informací, u bankovky si zpaměti ani nevybavím, že tam nějaká 3D mapa města je, Vincenc Makovský byl náš skvělý sochař, ale nečekal bych ho za za hranicemi, a muzeum je také parádní. Jen si vzpomínám, že se před několika lety mluvilo, že jeho provoz už Holanďané nechtějí financovat, protože asi návštěvníků tam moc nebude, podobně jako kdybychom u nás někde měli muzeum Erasma Rotterdamského, i když ten asi u nás na rozdíl od Komenského nikdy nebyl.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji ti :). S tím provozem máš pravdu, zhruba před dvaceti lety Naarden ustoupilo od financování muzea i mauzolea, s českou vládou se ale dohodli, že bude na provoz přispívat částkou tuším 80 tisíc euro, dnes už to ale asi bude víc.

      Vymazat
  8. Velmi vlastenecké - hned jsem dostala chuť podívat se znovu na České nebe :-) A ta ptačí perspektiva je naprosto úžasná. To je člověku skoro líto, že neumí lítat!

    OdpovědětVymazat
  9. Jani, to musel být krásný výlet. Fotka, kterou jsi objevila je skvělá. Také bych se do Nizozemska ráda podívala, ale to asi až někdy příště 😉 Zaujala mě ta dřevořezba, nádhera. Měj se hezky, pá 😉😊

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Evi, pořádají se poznávací zájezdy i přímo do Naardenu, tak pokud ti zdraví slouží a nevadí ti autobus, neváhej :).

      Vymazat
  10. Jani, skvělý článek s nádhernými fotografiemi. 👍👍👍 Zažívám pocit, jako bych tam s vámi byla.
    Děkuji za zprostředkování návštěvy Naardenu, kam bych se moc ráda podívala.
    Měj hezké dny.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Alenko, moc děkuji, o to, aby se čtenář cítil, jako by tam byl, jsem se snažila. Jsem ráda, že se to povedlo :).

      Vymazat
  11. No vida, Jaroslav Horejc. Nedávno jsem ho zmiňoval jako autora československých stříbrných deseti a dvacetikorun :-).

    OdpovědětVymazat
  12. Janinko, já děkuji tobě, žes nebyla k mým návrhům hluchá, hihi.
    Přeji tobě a tvé rodině spoustu dalších krásných cest. Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
  13. Ah, Komenský. Tak tam by se můj manžel popásl. Před asi 15 lety narazil na myšlenky Komenského a hrozně se jím nadchl. Až tak, že sepsal a samovydal o jeho (Komenského) názorech a postojích knížku. Pak, když jsme v roce 2015 celá rodina navštívili mou rodnou hroudu, musela jsem s ním prolézt všechna tři muzea, o kterých se dopídil, že existují - ve Fulneku, v Uherském Brodě a v Praze. Koukám, že jsme to měli vzít i přes ten Naarden. Vypadá to tam moc krásně. :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Páni, to je úžasný příběh! Málokdo se dokáže pro něco tak velkého nadchnout tak, jako tvůj manžel, a dotáhnout to do konce :).
      Návštěvu Naardenu vřele doporučuji, je to od Amsterdamu asi 25 minut jízdy autem, takže to třeba někdy můžete sfouknout dohromady :).

      Vymazat
    2. No nevím, manžel není lítací. Po zpátečné cestě se mu udělalo hrozně zle. Tak to na nějaký další výlet s ním přes louži moc nevidím. :-)

      Vymazat
    3. Tak to naprosto chápu!

      Vymazat
  14. To je vážně bezvadný tip na výlet!

    OdpovědětVymazat
  15. Holandská města mají (aspoň pro mne) zvláštní půvab a tohle není výjimkou. Úvodní fotka je moc hezká, ta sem opravdu patří :). Jinak mi Naarden připomněl malé městečko Nieuwpoort, kde jsem byla loni na podzim

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji, máš pravdu, bez té fotky by to nebylo ono. Psát o tom, že je město hvězdicovitého tvaru, nebo to vidět na obrázku, je docela rozdíl :).
      Nizozemí jsem si zamilovala a určitě jsem tam nebyla naposledy :).

      Vymazat
  16. Nádherné místo, které rodiče s Hančou navštívili (já tam bohužel kvůli škole nebyla) a moc se jim tam líbilo. Je krásné najít kus Čech i takhle daleko od domova :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To opravdu je, ten kousek Čech, jak hezky píšeš, měl neuvěřitelnou atmosféru :).

      Vymazat
  17. Krásný a poučný výlet. Hned bych vyrazila :-).

    OdpovědětVymazat
  18. To je nádherné cestování po stopách našeho velikána Komenského. Opravdu úchvatné. To by stálo za to, vidět vše na vlastní oči.
    Jedna paní mne odkázala na tvůj článek o demenci ve virtuální realitě. Péče o osobu s demencí je velmi náročná fyzicky i psychicky. Pokud se stařecká demence rozjede naplno, je bezpečnější umístit člověka do domova se speciálním režimem. Mnohdy ani nepoznává své blízké. Je to smutné, ale v současnosti takovému člověku není pomoci.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Byl to opravdu nevšední a úžasný zážitek :).
      Ohledně demence nemůžu nic jiného, než souhlasit. Pro pečující je taková péče velice náročná vzhledem k tomu, že to jsou většinou děti nemocných, kteří už jsou sami v důchodovém věku. Mám vždy velikou radost, když má klient s těžkou demencí světlou chvilku, kdy se mu vrací vzpomínky...

      Vymazat
  19. Krásná místa i fotografie! Jani, měj se dobře. Lenka
    www.babilenka.cz

    OdpovědětVymazat
  20. Tak pri oristi ceste do Holandska

    OdpovědětVymazat
  21. Krásný výlet, fotky se ti moc povedly. 🙂

    OdpovědětVymazat

Milí čtenáři, děkuji vám za nakouknutí a komentář :).